Ramingsbijstellingen
Ramingsbijstellingen | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
|---|---|---|---|---|
Werk en Inkomen | ||||
Kasschuif programma Werk | -7.000 | 0 | 0 | 0 |
ICT - Wigo4-it | -1.500 | 0 | 0 | 0 |
Formatie o.b.v. volume bijstand | 130 | -6.800 | -6.830 | 0 |
ICT Galo digitalisering | -640 | 0 | 0 | 0 |
BUIG | -13.408 | -1.200 | 0 | 0 |
Actualisatie Sociale Werkvoorziening | -1.800 | -1.500 | -1.200 | -900 |
Vrijval budget handhaven | 1.800 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting ramingsbijstellingen
Kasschuif programma Werk (- € 7 mln)
Er is sprake van een sterk krimpend participatiebudget vanuit het Rijk. Om de daling in het budget te mitigeren wordt voor het programmabudget Werk een kasschuif gedaan van € 7 mln van 2015 naar 2016 binnen het programmabudget Werk.
ICT WiGo-4it (- € 1,5 mln)
In G4-verband wordt een programma ontwikkeld om de huidige ICT ondersteuning in het domein Werk en Inkomen te verbeteren. Actualisatie van de Wigo4it G4-begroting leidt tot een hogere bijdrage vanuit Rotterdam.
Formatie op basis van volumeontwikkeling bijstand (€ 130)
De formatie van het programma Werk en Inkomen kent deels een flexibele schil. Dit is de formatie die meebeweegt met de ontwikkeling in het volume bijstandsgerechtigden. De flexibele schil wordt in de begroting voor twee jaar gefinancierd en wordt bij elke begroting op basis van de volume ontwikkeling geactualiseerd. Dit leidt tot een verlaging op het apparaat van programma Werk en Inkomen van € 130 in 2016 en een verhoging van € 6,8 mln in 2017 en 2018.
ICT - GALO / Digitalisering (- € 640)
De latere invoering van GALO (geautomatiseerde aanvraag levensonderhoud) en het project DDS (digitalisering documentstromen) leiden tot een vertraging in de realisatie van de besparingen (reductie formatie werk en inkomen).
BUIG (- € 13,4 mln)
De bijstellingen in de rijksbaten BUIG bedraagt in 2016 € 12,3 mln, gebaseerd op het nader voorlopig budget 2015 en een financiële vertaling van de door het Centraal Plan Bureau geraamde volumeontwikkeling in 2016 van 2,5%. Op basis van de doorrekening van de volumeontwikkeling tot en met april is in de kaderbrief 2015 reeds besloten tot een toevoeging aan de meerjarige risicoreserve WWB van € 13,4 mln. Op basis van de meest recente verwachtingen ten aanzien van de volume groei van de bijstand in 2015 en 2016 en de ontwikkeling in de gemiddelde uitkeringsprijs zijn de lasten voor 2016 geraamd (verhoging € 19,1 mln). Het tekort op het BUIG budget bedraagt dan € 6,8 mln. Dit tekort wordt gedekt uit de reserve WWB.
De bijstelling van de rijksbaten, op basis van het voorlopig budget BUIG 2016, is nog niet verwerkt, omdat de bekendmaking van het voorlopig budget 2016 door het Ministerie pas eind september 2015 wordt verwacht.
Actualisatie Sociale Werkvoorziening (- € 1,8 mln)
In 2014 zijn de gemeenten door de branche organisatie Cedris gewaarschuwd voor het niet halen van de gemiddelde rijkstaakstelling in 2014 van het aantal SW-dienstverbanden. Dit zou leiden tot een structurele verlaging van de toekomstige Wsw-subsidie in het Participatiebudget. De extra instroom van SW medewerkers (2014) leidt tot een afbouwend knelpunt op de salarislasten van de SW populatie.
Vrijval budget handhaving (€ 1,8 mln)
In het voorjaar 2014 is een inschatting gemaakt van de benodigde capaciteit voor het rechtmatigheidsonderzoek van 12.000 dossiers. Door een zo efficiënt mogelijke inzet van de handhavingsactiviteiten (meer eigen inzet) valt er van de toegekende middelen € 1,8 mln vrij ten gunste van het algemeen beeld.
