Beleidsinitiatieven

Nieuwe beleidsinitiatieven
Taaleis

Per 1 januari 2016 treedt de taaleis in werking. Werkzoekenden hebben een inspanningsverplichting voor de beheersing van de Nederlandse taal op een minimum niveau. De gemeente heeft de mogelijkheid een uitkering te verlagen bij een redelijk vermoeden dat een werkzoekende zich niet of onvoldoende inspant. Het college zet in op het verbeteren van de taalvaardigheden door mensen te plaatsen in een Nederlandstalige omgeving en taalcursussen zo laagdrempelig mogelijk aan te bieden. Dit gebeurt in aansluiting bij het beleidskader ‘Met Taal versta je elkaar’.

Pilot 3D

Het college wil de samenwerking binnen het sociale domein laten aansluiten op de nieuwe situatie na de verschillende decentralisaties. Samenwerking binnen de VraagWijzers en samenwerking met de wijkteams is belangrijk om de verschillende opgaven in Rotterdam te laten slagen. Vandaar dat onderzoek loopt welke samenwerkingsverbanden binnen de 3 D’s mogelijk zijn.

Ontwikkelnetwerken

De decentralisaties op het gebied van zorg, welzijn en participatie vragen om nieuwe samenwerkingsverbanden. Door meer samenwerking kunnen de partijen vaker elkaars kennis, middelen en infrastructuur benutten en zo combinaties tussen werk en zorg mogelijk maken. In 2016 start een experiment met een ontwikkelnetwerk. Dit is een samenwerkingsverband tussen partijen in een bepaald gebied of in een bepaalde sector waarin de partners samen de verantwoordelijkheid nemen voor de ondersteuning van werkzoekenden met ontwikkelpotentieel. Ontsluiting van de weg naar werk en versterking van de infrastructuur in de wijken gebeurt in samenwerking met partners en gemeente.

Preventie

Preventieve aanpak, gericht op het voorkomen van werkloosheid en instroom uitkering.

Lopende beleidsinitiatieven
Beheersing bijstandsvolume

Doorontwikkeling van de preventieve aanpak krijgt in 2016 verder vorm door inzet van de sectortafels en de ondersteuning aan kwetsbare en startende ondernemers. Daarnaast blijft de gemeente investeren in de arbeidsontwikkeling van werkzoekenden door inzet van re-integratie, sociale werkvoorziening en ondersteuning aan personen met een arbeidsbeperking om de uitstroom te bevorderen.

Jongeren

Jongeren zijn de toekomst en krijgen binnen de aanpak Werk extra aandacht. Sinds 1 januari 2015 is de gemeente ook verantwoordelijk voor jonggehandicapten met arbeidsvermogen. In 2016 krijgt de jongerenaanpak nieuwe impulsen vanuit de Rotterdamse aanpak jeugdwerkloosheid. We zetten in op het voorkomen van vroegtijdige schooluitval en stimuleren jongeren om vanuit een opleiding door te stromen naar werk. Doelstelling is om het volume te laten dalen naar 2.512 eind 2016.

Arbeidsgehandicapten

Na invoering van de participatiewet richt de arbeidsontwikkeling zich nog meer dan voorheen op de doelgroep met een arbeidsbeperking. Deze werkzoekenden kunnen veelal alleen met ondersteuning werken. Werkgevers zijn aan zet om garantiebanen te realiseren. Het Werkgeversservicepunt Rijnmond (WSPR) faciliteert de werkgevers in de arbeidsmarktregio. De werkgevers ontvangen van de gemeente compensatie voor de verminderde loonwaarde.
De huidige voorziening Beschut werk voorziet in een krimp tot 2017 naar 750 werkplekken. Bij een grotere krimp komt er ruimte voor nieuwe instroom binnen het Nieuw beschut werk. Deze voorziening lijkt op de oude, maar kent andere arbeidsvoorwaarden. Deze arbeidsvoorwaarden worden momenteel ontwikkeld en moeten nog worden vastgesteld. Het college onderzoekt op welke manier arbeidsmatige dagbesteding vanuit de Wmo voor deze is in te zetten.

Intensiveren handhavingsaanpak

Het college van B en W heeft ervoor gekozen in deze collegeperiode de handhavingsaanpak te intensiveren. Dit draagt bij aan het creëren van draagvlak voor de sociale voorzieningen, maakt dat de uitkering terecht komt bij Rotterdammers die deze echt nodig hebben en beperkt de kosten op de bijstand.

Verbeteren ICT

Om een aanvraag voor uitkering efficiënt en uniform te beoordelen, om informatie te stroomlijnen en om fraude te voorkomen, investeert het college in 2016 verder in de digitalisering van het aanvraagproces. Het verder ontwikkelen van de diagnose en het beter toespitsen op de verschillende groepen van de Participatiewet, verhoogt de effectiviteit van de dienstverlening.

Verbeteren kwaliteit van de dienstverlening

Door continue te leren van de gerealiseerde resultaten, ontvangen klachten en ervaringen van werkzoekenden en werkgevers, werkt het cluster Werk en Inkomen aan een verbetering van de dienstverlening. Een tijdige, zorgvuldige, voorspelbare en rechtmatige verstrekking van de uitkering is de norm. Door te investeren in werkzoekendentevredenheidsonderzoek voor de inkomensprocessen krijgt de gemeente inzicht in de ervaringen van cliënten met de dienstverlening. De verzamelde input kan aanleiding zijn voor herijking van de dienstverleningsnormen.