Baten en lasten
Meerjarige begroting | |||||||
111 Stedelijke bereikbaarheid | Rekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Raming 2017 | Raming 2018 | Raming 2019 | |
Totaal baten | 6 554 | 2 333 | 1 777 | 1 777 | 1 777 | 1 777 | |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 5 324 | 1 272 | 1 090 | 1 090 | 1 090 | 1 090 | |
Financieringsbaten | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opbrengsten derden | 1 083 | 1 061 | 687 | 687 | 687 | 687 | |
Overige baten | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 22 932 | 18 442 | 17 379 | 19 392 | 17 971 | 16 974 | |
Apparaatslasten | 6 657 | 10 128 | 8 711 | 8 825 | 8 840 | 8 840 | |
Inhuur | 22 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
Overige apparaatslasten | 263 | 3 462 | 1 981 | 2 127 | 2 189 | 2 189 | |
Personeel | 6 372 | 6 646 | 6 710 | 6 678 | 6 631 | 6 631 | |
Interne Lasten | 2 392 | - 1 667 | 233 | 105 | - 48 | - 45 | |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 3 812 | 2 911 | 3 353 | 3 177 | 3 006 | 3 009 | |
Overige doorbelastingen | - 1 420 | - 4 578 | - 3 120 | - 3 072 | - 3 054 | - 3 054 | |
Programmalasten | 13 883 | 9 981 | 8 435 | 10 462 | 9 179 | 8 179 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 4 054 | 294 | 64 | - 62 | - 62 | - 62 | |
Kapitaallasten | 7 867 | 7 739 | 7 671 | 7 543 | 7 589 | 7 048 | |
Overige programmalasten | 1 993 | 3 303 | 473 | 1 865 | 536 | 77 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | - 31 | - 1 355 | 227 | 1 116 | 1 116 | 1 116 | |
Saldo voor reserveringen | - 16 378 | - 16 109 | - 15 602 | - 17 615 | - 16 194 | - 15 197 | |
Onttrekking aan reserves | 627 | 1 686 | 377 | 1 386 | 386 | 386 | |
Bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg | 0 | 0 | 0 | 250 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR) | 450 | 757 | 0 | 750 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Parkeerfonds (Nieuwe Stijl) | 165 | 368 | 377 | 386 | 386 | 386 | |
C2000-systeem | 0 | 177 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Intensivering Buitenruimte (449) | 12 | 384 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging aan reserves | 747 | 924 | 747 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Parkeerfonds (Nieuwe Stijl) | 747 | 924 | 747 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na reserveringen | - 16 498 | - 15 347 | - 15 972 | - 16 229 | - 15 808 | - 14 811 | |
Toelichting op de tabel
Baten
De structurele baten zijn enerzijds bijdragen van derden in verband met parkeergeleiding en anderzijds bijdragen vanuit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor dynamisch verkeersmanagement en de inzet voor A13/A16.
Lasten
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van overhead en overige kosten vanuit andere producten. De apparaats- en programmalasten vloeien voort uit de uitvoering van diverse activiteiten en projecten, zoals het opstellen van een Stedelijk Verkeersplan, het jaarlijks vervangen van verkeerslichtinstallaties, exploitatie van Parkeer Geleiding en projecten o.a. voor het beter benutten van het bestaand netwerk. De kapitaallasten zijn afschrijvingskosten en rente van in het verleden gedane investeringen.
Reserves
De onttrekking aan reserves laten in 2017 een verhoging zien als gevolg van de eenmalige onttrekking aan het Investeringsfonds Rotterdam en de bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg voor de cofinanciering van de Blankenburgverbinding.
Toelichting meerjarig verloop
De baten en lasten laten meerjarig een daling zien ten opzichte van de raming 2015. Dit wordt o.a. veroorzaakt door het overhevelen van budget Milieuzone naar het product Duurzame mobiliteit, indexatie en de mutaties op het onderhoudsbudget Verkeerslichten vanuit het budget voor De Verkeersonderneming.
