Te continueren vennootschappen

Te continueren vennootschappen

De gemeente continueert haar deelname in 20 vennootschappen. De vennootschappen BNG Bank, Eneco, Evides, Havenbedrijf Rotterdam en Schiphol zijn verbonden partijen die bij een positief netto resultaat een deel (afhankelijk van de pay-out ratio) van de winst als dividend uitkeren aan de gemeente als aandeelhouder. De geraamde dividendopbrengst voor 2016 is ca. € 98 mln.

Toelichting per verbonden partij
BNG Bank

De jaren 2015, 2016 en 2017 staan voor de BNG in het teken van het realiseren van aanvullend bufferkapitaal als antwoord op de regelgeving die banken verplichten om meer vermogen aan te houden. Daartoe is onder andere in 2011 de pay-out ratio naar beneden bijgesteld, op basis waarvan een kleiner deel van de vrij uitkeerbare winst ter beschikking wordt gesteld aan de aandeelhouders. Daarnaast zal de BNG mogelijk aanvullend hybride schuldpapier uitgeven ter versterking van haar vermogenspositie.

Eneco

Elektriciteitsnetbeheerders mogen als gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad (hierna: HR) over de Splitsingswet geen deel meer uitmaken van een groep waartoe ook energieproducerende, leverende of daarin handelende bedrijven behoren (groepsverbod). Als gevolg van het groepsverbod moet Eneco zich zodanig opsplitsen dat de netbeheerder geen onderdeel meer uitmaakt van de groep. Eneco vindt dat het groepsverbod in strijd is met het vrij verkeer van kapitaal (art. 63 VWEU), de vrijheid van vestiging (art. 49 VWEU) en tot slot de bescherming van eigendom (Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens, hierna: EVRM). De HR heeft daarentegen geoordeeld dat de Splitsingswet niet in strijd is met het Europese recht, alleen de toetsing op het recht op eigendom (EVRM) is nog niet uitgevoerd. De HR verwijst op dat punt Eneco terug naar het Gerechtshof Amsterdam.
De aandeelhouders (waaronder de gemeente Rotterdam) beraden zich met Eneco op de mogelijke consequenties van die uitspraak. Eerder, in opdracht van de aandeelhouders, uitgevoerd onderzoek heeft uitgewezen dat er rekening mee moet worden gehouden dat het totale dividend van de twee gesplitste bedrijven vanaf 2016 gemiddeld, voor alle aandeelhouders, totaal ca. € 30 miljoen lager zal liggen dan dat van een voortgezet ongesplitst bedrijf. In het meerjarig beeld is die verwachting op een eerder moment al vertaalt naar het aandeel van onze gemeente. Dit geeft thans geen aanleiding om de huidige, van oudsher behoedzame dividendraming aan te passen.

Evides

In 2016 en de navolgende jaren investeert Evides aanzienlijk in de waterinfrastructuur, voor de borging van de leveringszekerheid. Hiervoor is een fonds ingesteld om de solvabiliteit, de winstgevendheid en het uit te keren dividend stabiel te houden. Ook is een onderzoeksprogramma gestart om de kwaliteit en beschikbaarheid van drinkwater op de langere termijn te borgen. Het streven is om het tarief stabiel en laag te houden en consumenten niet te confronteren met opeenvolgende prijsstijgingen en -dalingen.
Bij de bepaling van het te verwachten dividend is rekening gehouden met de effecten van de invoering van de Vennootschapsbelastingplicht (Vpb). Voor het, door Evides, op termijn uit te keren dividend worden de ontwikkelingen rondom de wettelijk toegestane gemiddelde vermogenskosten gevolgd. Vooralsnog geven deze ontwikkelingen echter geen aanleiding om de dividendverwachting bij te stellen.

Havenbedrijf Rotterdam

Eind 2015 stelt het Havenbedrijf Rotterdam de nieuwe ondernemingsstrategie voor de periode 2016-2020 vast. Het Havenbedrijf blijft inzetten op volwassen markten (zoals raffinage en chemie), groeimarkten (zoals containers en LNG) en nieuwe markten (zoals offshore en biobased). Ook stelt het Havenbedrijf in de strategie nieuwe prestatie-indicatoren vast die de gemeente met extra aandacht zal volgen. Risico voor het Havenbedrijf is het op enig moment vervallen van de vrijstelling van de Vennootschapsbelastingplicht (Vpb), wat gevolgen heeft voor de investeringscapaciteit. Het geïndexeerde dividend voor 2016 behoeft geen bijstelling en is conform de gemaakte dividendafspraken uit 2013.

Luchthaven Schiphol

Schiphol voorziet voor 2016 een toename in het aantal vliegbewegingen, passagiers en vrachten van circa 1 à 2%. Verder stelt de Schiphol Group het nieuwe strategisch plan voor de periode 2016-2020 vast. Hoofddoel is om Europe's Preferred Airport te blijven, waarbij de focus ligt op connectiviteit, bezoekerswaarde, competiviteit, veiligheid en duurzaamheid. Dit concretiseert zich in het vergroten van het netwerk van bestemmingen, investeren in hoogwaardige capaciteit (o.a. gates, piers), optimaliseren van locaties door te focussen op internationale kantoren, hotels en logistieke bedrijven. Qua duurzaamheid geeft Schiphol prioriteit aan het verder reduceren van de CO²-uitstoot, CO²-neutraal te opereren en 20% van de energie op een duurzame manier te genereren.
De groei voor Schiphols dochteronderneming Rotterdam The Hague Airport is afhankelijk van het - door het ministerie van Infrastructuur en Milieu te nemen Luchthavenbesluit in 2016. Het oordeel van de gemeente Rotterdam neemt het ministerie hierin mee. Belangrijk voor een positief oordeel over dit Luchthavenbesluit is de uitkomst van de Milieueffectrapportage (o.a. geluidsnormen, veiligheid) en de maatschappelijke kosten-batenanalyse (directe en indirecte werkgelegenheidseffecten). De gemeente volgt dit met extra aandacht, voert gesprekken met betrokkenen en rapporteert hierover in het verdere stadium richting besluitvorming.

RET

Eind 2016 gaat de nieuwe concessieperiode in voor het openbaar vervoer over de railinfrastructuur. Met ondertekening van het hoofdlijnenakkoord in 2013 tussen de voormalig Stadsregio Rotterdam-Rijnmond, RET N.V. en de gemeente Rotterdam, is gekozen voor inbesteding van deze Railinfrastructuur. Vanuit het oogpunt van publiek waardebehoud laat de gemeente een second opinion uitvoeren op de door RET N.V. in te dienen bieding bij de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, die de rol van de Stadsregio als concessieverlener per 1 januari 2015 heeft overgenomen. Daarmee wil de gemeente borgen dat RET een marktconforme bieding uitbrengt met een verantwoord geacht risicoprofiel.

Tower Hotel Rotterdam

Per 1 februari 2016 neemt Tower Hotel Rotterdam de naam Marriott Rotterdam aan en neemt daarmee afscheid van de huidige naam Manhattan Hotel Rotterdam. De verwachting is dat de aansluiting bij de Marriott-keten een positief effect heeft op de financiële resultaten van het hotel.

Warmtebedrijf

Het Warmtebedrijf staat voor uitdagingen in het begrotingsjaar 2016. Allereerst moet het geschil met AVR over de compensatie voor de sluiting van de Afvalverwerkingsinstallatie Brielselaan worden beslecht. Het perspectief op omzetgroei moet concreter worden gemaakt. De beide uitkomsten leiden tot een herijking van de business case van het Warmtebedrijf en de herfinanciering van het Warmtebedrijf Infra. Met de herijking van de business case zal blijken welke risico's er resteren en hoe deze zijn te matigen. Daarvoor worden meerdere trajecten gevolgd: een juridisch traject, een inhoudelijk traject (met deskundigenadviezen) en door onderhandeling op bestuurlijk niveau.