Ramingsbijstellingen

Programma's 

2016

2017

2018

2019

Bestuur en dienstverlening

1

E-depot

-600

-600

-600

-600

1

Dekking binnen programma e-depot

600

600

600

600

2

Efficiency servicecentra

-810

-810

-810

-810

3

Wegvallen opbrengst verhuur archiefruimte

-350

-350

-350

-350

4

Budgetverhoging ombudsman

-323

0

0

0

5

Democratische vernieuwing

-440

0

0

0

5

Dekking Bestemmingsreserve Masterplan Dienstverlening

440

0

0

0

Openbare orde en veiligheid

6

Afschaffen procesverbaal

-1.000

-1.000

-1.000

-1.000

7

Handhaving horecabeleid

0

0

0

0

8

HIT-aanpak

0

0

0

0

Verkeer en Vervoer

9

P&R-opbrengsten

-3.000

-3.000

-3.000

-3.000

Economische zaken

10

Cambridge Innovation Center

-200

-1.522

-1.588

-862

11

ICF-3

-160

-160

-160

-160

Onderwijs

12

Vrijval onderuitputting Onderwijshuisvesting

2.900

2.700

5.700

2.100

Cultuur, sport en recreatie

13

Bibliotheek verlaging subsidie

1.367

0

0

0

Volksgezondheid en zorg

14

Participatiebudget - zorg voor volwassenen

-4.400

-4.400

-4.400

-4.400

14

Dekking binnen zorgbudgetten

4.400

4.400

4.400

4.400

15

Zorg en welzijn

-3.700

0

0

0

15

Dekking bestemmingsreserve AWBZ

3.700

0

0

0

Werk en Inkomen

16

Kasschuif programma Werk

-7.000

0

0

0

17

ICT - Wigo4-it

-1.500

0

0

0

18

Formatie o.b.v. volume bijstand

130

-6.800

-6.830

0

19

ICT Galo digitalisering

-640

0

0

0

20

BUIG

-13.408

-1.200

0

0

21

Actualisatie Sociale Werkvoorziening

-1.800

-1.500

-1.200

-900

22

Vrijval budget handhaven

1.800

0

0

0

Maatschappelijke ondersteuning

23

Kasschuif programma

-2.000

0

0

0

24

WEB Budgetten

0

0

0

0

Beheer van de stad

25

Boezemkaden

-1.100

-1.100

-1.100

-1.100

26

Areaaluitbreiding

-827

-827

-827

-827

27

Gemeentelijk RioleringsPlan

-5.000

-5.000

-5.000

-5.000

28

Stortbelasting

-3.000

-3.000

-3.000

-3.000

Stedelijke inrichting

29

Geluid

0

0

0

0

30

Lucht

900

2.200

2.200

2.200

31

Particuliere voorraad

2.000

4.000

6.000

0

Ruimtelijke ontwikkeling

32

Opbrengsten erfpachtconversie

8.000

8.000

0

0

33

Programma Binnenstad

4.000

6.000

6.000

0

34

Piek in onderhoud vastgoed

-1.000

-1.000

0

0

35

Beeindiging erfpacht

-2.400

0

0

0

36

Niet realiseerbare baten

-6.280

-6.780

-7.380

-7.380

Algemene middelen

37

Onttrekking algemene reserve

28.737

19.564

7.353

-20.527

38

Gemeentefonds

11.600

2.500

9.500

10.700

39

Algemene middelen

1.934

1.967

3.447

3.266

40

Trend 2015

2.507

3.053

3.820

3.820

41

Trend 2016

5.000

5.000

5.000

5.000

42

Afloop begroting

0

0

0

-7.181

43

Niet behaalde efficiency deelgemeenten

-5.000

-5.000

-5.000

-5.000

44

Frictiekosten RIO

-6.750

-6.750

-6.750

0

45

Bedrijfsvoeringsknelpunten

-18.454

-18.610

-18.610

-18.610

46

Stelpost Voorjaarsretraite

3.550

3.550

3.550

3.550

47

Omslagrente

14.125

11.750

10.380

9.000

48

Herijking bestemmingreserve Krimp

0

0

-7.176

20.355

49

Bezuiniging Van Werk Naar Werk

1.100

1.250

1.000

-8.100

50

Opbrengsten erfpachtconversie aan IFR

-8.000

-8.000

Serviceorganisatie

51

Concernhuisvesting

1.160

1.160

1.160

3.160

52

Bedrijfsvoeringsknelpunten

-15.700

-15.700

-15.700

-15.700

53

Interne leveringen

-2.536

-2.536

-2.536

-2.536

Diversen

54

Citylab 010

0

0

0

0

-17.428

-17.951

-22.907

-38.892

Toelichting ramingsbijstellingen

1 E-depot (€ 0)
Dit betreft het restant van een efficiencytaakstelling op de inzet voor DIV/DIM en de opslag van gemeentelijke archieven in het E-depot. Het dekken van de kosten voor de opslag van archieven vanuit de verschillende organisatieonderdelen is niet haalbaar gebleken. Voorgesteld wordt deze taakstelling te dekken vanuit beschikbaar personeelsbudget binnen de producten Dienstverlening (frontoffice), Burgerzaken en Belastingen.

2 Efficiency servicecentra (- € 810)
In de begroting 2016 is in het programma Bestuur en Dienstverlening een structurele verlaging van de lasten voor servicecentra verwerkt. Als onderdeel van het Stedelijk Kader Dienstverlening is besloten tot de reductie van het aantal fysieke loketten voor servicecentra, waarmee de huisvestingskosten omlaag worden gebracht. Deze verlaging is nu opgenomen bij Concernhuisvesting. Met de businesscase voor de huisvesting van de servicecentra wordt deze verlaging ingevuld.

3 Wegvallen opbrengst verhuur archiefruimte (- € 350)
In de begroting 2016 is een opbrengst verhuur archiefruimte aan derden geraamd van € 350. Het externe huurcontract is opgezegd. Vanwege concernvorming en het terugbrengen van het aantal gemeentelijke locaties is archiefruimte benodigd voor het concern. Deze baten worden overgeheveld naar Concernhuisvesting. De batenderving wordt opgenomen bij de uitwerking van de businesscase concernhuisvesting.

4 Budgetverhoging ombudsman (- € 323)
In verband met de toenemende werkzaamheden bij de ombudsman wordt voorgesteld voor 2016 € 323 extra middelen beschikbaar te stellen.

5 Democratische Vernieuwing (€ 0)
Voor de uitvoering van het programma democratische vernieuwing (Citylab010, Gebiedsreferenda, Burgerjury en Right to Challenge) zijn in 2016 kosten geraamd voor de ontwikkeling en beheer van de benodigde |(ICT) instrumenten, communicatie en organisatie van € 440. Dit bedrag wordt gedekt vanuit de bestemmingsreserve Masterplan Dienstverlening. € 140 Wordt daarbij verantwoord op het product Dienstverlening Frontoffice en het restant van € 300 op het product Burgerzaken.

6 Afschaffen procesverbaal (- € 1 mln.)
Vanaf 1 januari 2015 krijgen gemeenten geen vergoeding (€ 1 mln) meer van het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor het uitschrijven van boetes voor verkeerd parkeren en voor overtredingen van alledaagse ergernissen. Voorgesteld wordt dit uit de algemene middelen te compenseren.

7 Handhaving horecabeleid (€ 0)
 Vanuit het product veilig is tot en met 2015 aan het product handhaving voor de handhaving van het horeca beleid (waaronder de leeftijdscontrole) € 350 ter beschikking gesteld.  Het uitgangspunt was dat daarna de dekking vanuit het product handhaving wet en regelgeving zou kunnen plaatsvinden. Dit was niet het geval. Voorgesteld wordt de dekking vanuit het product veilig voort te zetten.

8 HIT-aanpak (€ 0)
Een van de doelgroepen van het Veiligheidshuis is de HIC/HIT, High Impact Crimes/ High Impact Targets. Om de HIT-aanpak voor het volwassenendomein snel te regelen is vorig jaar 3 fte extra aan de slag gegaan in het team Justitiabelen, gepositioneerd in het Veiligheidshuis met een liaisonfunctie naar de wijkteams. Om de opgave rondom de huisbezoeken High Impact Targets in samenwerking met andere gemeentelijke teams structureel goed op te pakken wordt deze taak nu vanuit het product Veilig gefinancierd.

9 P&R-opbrengsten (- € 3 mln.)
Vanaf 2015 is een parkeerheffing ingevoerd op de P+R-terreinen Kralingse Zoom, Alexander en Slinge. Er geldt een vast tarief van € 2,- voor parkeren in combinatie met gebruik van het openbaar vervoer. In de begroting 2015 zijn extra baten ingeboekt van € 2,2 mln voor 2015 en € 4,4 mln in volgende jaren. Bij de nadere uitwerking van dit voorstel is evenwel gebleken dat de ingeboekte baten te hoog zijn geraamd.

10 Cambridge Innovation Centre (- € 200)
Ter versterking van het innovatie- en ondernemersklimaat heeft Rotterdam zich gecommitteerd aan een aantal maatregelen, waaronder de financiële ondersteuning bij de vestiging van het Cambridge Innovation Center.

11 ICF-3 (- € 160)
Het hoofdlijnenbesluit is genomen tot deelname van € 4 mln in het ICOS CAPITAL FUND III. Besloten is om een budget ter dekking van de bijbehorende kapitaalslasten voor ICF-3 van € 160 per jaar beschikbaar te stellen.

12 Vrijval onderuitputting onderwijshuisvesting (€ 2,9 mln.)
In het vorig jaar door de raad vastgestelde meerjarenplan Onderwijshuisvesting (2015-2019) zat tot 2020 een verwachte onderuitputting. In plaats van jaarlijkse vrijval bij jaarrekening is deze onderuitputting nu al meerjarig verwerkt conform de kaderbrief.

13 Bibliotheek verlaging subsidie (€ 1,4 mln.)
In 2014 is de afwikkeling van de verzelfstandiging van de Bibliotheek definitief afgehandeld. Dit leidde tot een oplossingenpakket, waarbij een benodigde afwaardering in 2014 plaats vond van € 9,8 mln gedekt vanuit de algemene middelen. Voor 2015 werd hiervoor de subsidie aan de Bibliotheek met € 1,7 mln verlaagd ten gunste van het algemene financiële beeld. Voor 2016 bedraagt de verlaging € 1,4 mln.

14 Participatiebudget – zorg voor volwassenen (€ 0)
Een deel van het participatiebudget (€ 4,4 mln.) wordt besteed binnen het product Zorg voor volwassenen, bijvoorbeeld voor dagbesteding. Door Rijkskortingen daalt het participatiebudget meerjarig. Deze krimp van het participatiebudget wordt opgevangen binnen deze zorgbudgetten.

15 Zorg en welzijn (€ 0)
Het financiële beeld van het stelsel van Zorg en welzijn laat op basis van de huidige inzichten volgend jaar een tekort van € 3,7 mln zien. Dit zal in 2016 worden gedekt uit de hiervoor aangelegde bestemmingsreserve AWBZ.

  • Ten behoeve van het robuust neerzetten van de toegang en de integrale wijkteams (huisvesting en beveiliging) en het programma Langer Thuis is een bedrag van €2.300 nodig.
  • Daarnaast is €1,4 mln nodig voor de uitvoering van de Children's Zone in Rotterdam-Zuid. 

16 Kasschuif programma Werk (- € 7 mln.)
Er is sprake van een sterk krimpend participatiebudget vanuit het Rijk. Om de daling in het budget te mitigeren wordt voor het programmabudget Werk een kasschuif gedaan van € 7 mln van 2015 naar 2016 binnen het programmabudget Werk.

17 ICT WiGo-4it (- € 1,5 mln.)
In G4-verband wordt een programma ontwikkeld om de huidige ICT ondersteuning in het domein Werk en Inkomen te verbeteren. Actualisatie van de Wigo4it G4-begroting leidt tot een hogere bijdrage vanuit Rotterdam.

18 Formatie op basis van volumeontwikkeling bijstand (€ 130)
De formatie van het programma Werk en Inkomen kent deels een flexibele schil. Dit is de formatie die meebeweegt met de ontwikkeling in het volume bijstandsgerechtigden. De flexibele schil wordt in de begroting voor twee jaar gefinancierd en wordt bij elke begroting op basis van de volume ontwikkeling geactualiseerd. Dit leidt tot een verlaging op het apparaat van programma Werk en Inkomen van € 130 in 2016 en een verhoging van € 6,8 mln in 2017 en 2018.

19 ICT - GALO / Digitalisering (- € 640)
De latere invoering van GALO (geautomatiseerde aanvraag levensonderhoud) en het project DDS (digitalisering documentstromen) leiden tot een vertraging in de realisatie van de besparingen (reductie formatie werk en inkomen).

20 BUIG (- € 13,4 mln)
De bijstellingen in de rijksbaten BUIG bedraagt in 2016 € 12,3 mln, gebaseerd op het nader voorlopig budget 2015 en een financiële vertaling van de door het Centraal Plan Bureau geraamde volumeontwikkeling in 2016 van 2,5%. Op basis van de doorrekening van de volumeontwikkeling tot en met april is in de kaderbrief 2015 reeds besloten tot een toevoeging aan de meerjarige risicoreserve WWB van € 13,4 mln. Op basis van de meest recente verwachtingen ten aanzien van de volume groei van de bijstand in 2015 en 2016 en de ontwikkeling in de gemiddelde uitkeringsprijs zijn de lasten voor 2016 geraamd (verhoging € 19,1 mln). Het tekort op het BUIG budget bedraagt dan € 6,8 mln. Dit tekort wordt gedekt uit de reserve WWB.
De bijstelling van de rijksbaten, op basis van het voorlopig budget BUIG 2016, is nog niet verwerkt, omdat de bekendmaking van het voorlopig budget 2016 door het Ministerie pas eind september 2015 wordt verwacht.

21 Actualisatie Sociale Werkvoorziening (- € 1,8 mln)
In 2014 zijn de gemeenten door de branche organisatie Cedris gewaarschuwd voor het niet halen van de gemiddelde rijkstaakstelling in 2014 van het aantal SW-dienstverbanden. Dit zou leiden tot een structurele verlaging van de toekomstige Wsw-subsidie in het Participatiebudget. De extra instroom van SW medewerkers (2014) leidt tot een afbouwend knelpunt op de salarislasten van de SW populatie.

22 Vrijval budget handhaving (€ 1,8 mln)
In het voorjaar 2014 is een inschatting gemaakt van de benodigde capaciteit voor het rechtmatigheidsonderzoek van 12.000 dossiers. Door een zo efficiënt mogelijke inzet van de handhavingsactiviteiten (meer eigen inzet) valt er van de toegekende middelen € 1,8 mln vrij ten gunste van het algemeen beeld.

23 Kasschuif programma van 2015 naar 2016 (- € 2 mln.)
Vanaf 2015 is het Participatiebudget geen doeluitkering van het rijk, maar onderdeel van de integratie uitkering sociaal domein in het Gemeentefonds. Er is sprake van een krimpend participatiebudget.
Mede door de inzet van het spaarsaldo 2014 in het jaar 2015 (bestemmingsvoorstel ingediend bij de JR 2014) is de daling van het beschikbare programmabudget het grootst van 2015 naar 2016. Om de krimp in het budget te mitigeren wordt voorgesteld een kasschuif te doen binnen het programma Maatschappelijke Ondersteuning van € 1 mln. naar 2016.

24 WEB budgetten 2016 en 2017 ( €0)
Met ingang van 1 januari 2015 is een specifieke uitkering educatie ingevoerd. Deze komt ter vervanging van de educatiemiddelen die voorheen aan het participatiebudget toegevoegd waren. Rotterdam is hierbij aangewezen als contactgemeente. De middelen die hierbij worden toegevoegd (€ 5,9 mln.) zijn deels voor Rotterdam en deels ten behoeve van de regio. Hierbij wordt (gedeeltelijk) een gezamenlijk inkoopbeleid gevoerd. Tot en met 2017 zal deze in de vorm van een specifieke uitkering verstrekt worden, waarbij de hoogte jaarlijks bijgesteld wordt.

25 Boezemkaden (- € 1,1 mln. )
Het waterschap is binnen de gemeentegrenzen verantwoordelijk voor het veiligheidsprofiel van de regionale keringen. De gemeente Rotterdam is echter verantwoordelijk voor een overdimensionering van de kering wanneer er zich elementen in beheer van de gemeente op of in kering bevinden zoals wegen, bomen, openbare verlichting en riolering. Een groot deel van de boezemkaden in Rotterdam wordt de komende jaren opgehoogd om daarmee te voldoen aan de eisen van het waterschap.

26Areaaluitbreiding (- € 827)
Vanuit de Stedelijke ontwikkelingsportefeuille zijn afgelopen periode objecten toegevoegd of is sprake geweest van areaaluitbreiding die leiden tot een toename van het onderhoudsbudget voor de buitenruimte (o.a. verkeersbogen, hofbogen, buitenruimte Vreewijk).

27 Gemeentelijk Rioleringsplan (- € 5 mln.)
Voor 2016 en verder is een bijdrage van structureel €  5 mln uit de algemene middelen beschikbaar gesteld voor noodzakelijke rioolvervanging.

28 Stortbelasting (- € 3 mln.)
Met ingang van 2015 is door het Rijk een afvalbelasting ingevoerd teneinde het scheiden van afval bij de bron te stimuleren bij gemeenten en bedrijven. Als gevolg hiervan stijgen de kosten voor het programma Beheer van de Stad met € 3 mln.

29 Geluid (€ 0)
De baten en lasten worden verhoogd met € 300 in 2016 en € 200 in 2017, als gevolg van extra rijksmiddelen in het kader van de Tijdelijke overgangsregeling geluid.

30 Lucht (€ 900)
De ramingsbijstelling heeft betrekking op het naar beneden bijstellen van de beschikbare middelen lucht (specifiek Koersnota Lucht).

31 Particuliere voorraad (€ 2 mln.)
De middelen die bij begroting 2015 ter beschikking zijn gesteld aan het programma Particuliere Voorraad, worden toegevoegd aan het IFR. In de vorige periode zijn de lasten van dit programma ook gedekt uit het IFR waardoor er nu 1 dekkingsbron voor dit programma ontstaat.

32 Opbrengsten erfpachtconversie (€ 8 mln.)
Met woningcorporaties zijn afspraken gemaakt over de verkoop van in erfpacht uitgegeven gronden. De opbrengst hiervan wordt toegevoegd aan het Investeringsfonds Rotterdam.

33 Programma Binnenstad (€ 4 mln.)
De middelen die bij begroting 2015 ter beschikking zijn gesteld aan het programma Binnenstad, worden toegevoegd aan het IFR. In de vorige periode zijn de lasten van dit programma ook gedekt uit het IFR waardoor er nu één dekkingsbron voor dit programma ontstaat.

34 Piek in onderhoud vastgoed (- € 1 mln.)
Om pieken in het onderhoud van een aantal grote objecten in de maatschappelijke portefeuille op te kunnen vangen, is budget ter beschikking gesteld. Deze kosten kunnen niet binnen het jaarlijkse onderhoudsbudget worden opgevangen

35 Beëindiging Erfpacht (- € 2,4 mln.)
De onderhandelingen van een object worden beëindigd en er wordt een proces op gang gezet om de erfpacht te beëindigen.

36 Budgetcorrectie niet realiseerbare baten (€ - 6,3 mln.)
Bij het opstellen van de (meerjaren) begrotingen 2014 en 2015 is een knelpunt ontstaan in de periode 2013 - 2014. In deze periode zijn achtereenvolgens meerdere wijzigingen doorgevoerd in de wijze van sturing (productsturing / clustervorming / RSO-vorming). Doorgevoerde lastendalingen hebben ten onrechte geen afname van de baten tot gevolg gehad, maar hebben wel geleid tot lagere uurtarieven. Hierdoor ontstond bij het product Projectmanagement en Engineering in de meerjarenbegroting een niet te realiseren positief saldo en is bij de afnemers van het product daadwerkelijk een voordeel ontstaan. Met deze begrotingswijziging, betrekking hebbend op het redelijkerwijs niet te verhalen gedeelte van het genoten voordeel bij de afnemers,  wordt de meerjarenbegroting op orde gebracht.

37 Onttrekking Algemene reserve (€ 28,7 mln.)
De algemene reserve wordt als een verevening gebruikt om tot een sluitend kader te komen. In de jaren dat er een tekort is, wordt deze gedekt uit de algemene reserve en andersom.

38 Gemeentefonds (€ 11,6 mln.)
De omvang van de algemene uitkering het Gemeentefonds wijzigt door het actualiseren van waarden van maatstaven en de normeringssystematiek. Deze systematiek houdt in dat het Gemeentefonds meebeweegt met de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (NGRU) volgens het principe ‘samen-de-trap-op, samen-de-trap-af’. De NGRU, in grote lijnen de rijksuitgaven minus de uitgaven aan Zorg, Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt, omhelst ongeveer 38% van de Rijksuitgaven van het Rijk.
In 2015 is de tweede fase van het groot onderhoud van het Gemeentefonds, met uitzondering van het cluster Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing, afgerond. Conform planning en zoals opgenomen in de begroting 2015 zijn de financiële consequenties hiervan structureel € 9 mln negatief. Voor de meicirculaire Gemeentefonds 2016 vindt voor het cluster Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing, opnieuw, groot onderhoud plaats. Eventuele financiële gevolgen hiervan worden meegenomen in de begroting 2017. Het risico van de herijking is opgenomen in de weerstandsparagraaf.

39 Ramingsbijstellingen Algemene middelen (2016 € 1,9 mln.)
Deze ramingsbijstellingen zijn een uitvloeisel van besluitvorming bij het begrotingsproces 2015 en de realisatie 2014 en heeft voornamelijk betrekking op rentebijstellingen als gevolg van veranderingen in de balans.

40 Trend 2015 (2016 € 2,5 mln.)
Jaarlijks wordt een post gereserveerd voor de trend. Bij de begroting 2015 was het lastig een precieze berekening te maken omdat de verwerking toen voor het eerst op een andere manier heeft plaatsgevonden. De resterende middelen worden ingezet voor het algemene beeld.

41 Trend 2016 (€ 5 mln.)
Jaarlijks wordt een post gereserveerd voor het verwerken van de trend in de begroting. Voor 2016 is uitgegaan van een bedrag van € 10 mln. Op basis van de huidige inzichten is € 5 mln voldoende.

42 Afloop begroting 2019 (2019: - € 7,2 mln.)
Gebruikelijk is om het nieuwe begrotingsjaar te kopiëren vanuit het voorgaande begrotingsjaar. In dit geval is 2018 gekopieerd naar 2019. Voor 2019 hebben 2 aanpassingen plaatsgevonden t.o.v. 2018:
1) de toevoeging aan de algemene reserve van € 17,8 mln wordt teruggedraaid, in de beginstand van de begroting wordt daardoor nog geen toevoeging of onttrekking aan de algemene reserve begroot.  
2) in de begroting is in 2018 een extra besparing van € 25 mln opgenomen deze voor 2019 is teruggedraaid omdat deze geen structureel karakter had.

43 Niet behaalde efficiency deelgemeenten (- € 5 mln.)
Bij het afschaffen van de deelgemeenten is een efficiency taakstelling van € 5 mln structureel op de bedrijfsvoeringskosten opgenomen. Bij de verdere uitwerking van de taakstelling bleek dat hiermee al rekening was gehouden bij de invulling van andere bezuinigingen en dat dit tot een dubbeltelling heeft geleid en dat deze nu niet meer behaald kan worden.

44 Frictiekosten Rotterdam in Ontwikkeling (- € 6,8 mln.)
De doorontwikkeling van de organisatie "Rotterdam in Ontwikkeling" is gekoppeld aan de besparingsopdracht van € 10 mln in 2016, € 20 mln in 2017 en € 40 mln in 2018. De besparing en de daaruit voortvloeiende krimp worden zoveel mogelijk organisch gerealiseerd. Dat wil zeggen door gebruik te maken van natuurlijk verloop in combinatie met extra inzet op vrijwillige mobiliteit en het matchen van (op termijn ontstane) vacatures aan (op termijn beschikbare) kandidaten (strategische personeelsplanning). Hierdoor ontstaan zo min mogelijk herplaatsingskandidaten. Voor deze opgave is € 27 mln aan budget nodig. De kosten hiervan worden over 4 jaar verdeeld (2015 t/m 2018).

45 Bedrijfsvoeringsknelpunten (- € 18,5 mln.)
In de grote en complexiteit van de opgaven de afgelopen jaren, het tempo van de organisatieontwikkeling, de aanpassingen van processen en (administratieve) systemen en de stapeling van taakstellingen, zijn enkele fouten ontstaan. De totaal problematiek op de bedrijfsvoering bedraagt € 34 mln. Hiervan is € 15,7 mln opgenomen onder het product Rotterdamse Serviceorganisatie, dit betreft de dubbel efficiency taakstelling. De overige bedrijfsvoeringsknelpunten (dubbel concernbrede bedrijfsvoeringsmaatregelen, energie en overig) zijn onder het product Algemene middelen opgenomen.

46 Stelpost Voorjaarsretraite (€ 3,5 mln.)
Bij het uitwerken van de uitkomsten van de voorjaarsretraite hebben we deze zomer moeten concluderen dat er een besparingsreeks verkeerd is ingeboekt. Dit leidt in de planperiode tot een structureel knelpunt van € 3,5 mln. Deze stelpost zal worden meegenomen in de Voorjaarsretraite 2016.

47 Omslagrente (€ 14,1 mln.)
Als gevolg van de verwachte gemiddeld lagere vermogenskosten in relatie tot de omslagrente wordt er een positief resultaat verwacht op het product Financiering. Gebruikelijk is dit resultaat toe te voegen aan de Financieringsreserve om toekomstige renterisico's op te vangen (vindt plaats op het product Financiering). Op dit moment is de omvang van de Financieringsreserve echter voldoende en valt voor een deel vrij ten gunste van het algemene beeld.

48 Herijking Bestemmingsreserve Krimp (2018 - € 7,2 mln., 2019  € 20,4 mln. )
Deze ramingsbijstelling bestaat uit twee onderdelen:
De bestemmingsreserve Krimp is gevormd t.b.v. de reorganisatie Motie 31. Deze bestemmingsreserve Krimp is herijkt. Uit deze herijking blijkt dat er in de reserve Krimp voor 2015 tot en met 2017 voldoende dekking aanwezig is, maar voor 2018 is er een incidenteel knelpunt van € 7,2 mln. Deze kosten zijn gebaseerd op een inschatting van de ontwikkeling van het huidige bestand van herplaatsingskandidaten. Vanaf 2019 wordt niet meer gewerkt met de bestemmingsreserve Krimp en worden de structurele lasten opgenomen in de begroting en verwerkt bij het product Van Werk Naar Werk. De structurele toevoeging aan de reserve Krimp valt hiermee vrij (€ 20,4 mln).

49 Bezuiniging Van Werk Naar Werk (€ 1,1 mln.)
Als gevolg van een doorlichting van de activiteiten en budgetten naast de Bestemmingsreserve Krimp, zoals de budgetten voor het personeel van voormalige organisaties in liquidatie (VOIL) is er structureel een meevaller van € 1,1 mln in 2016, € 1,25 mln in 2017 en € 1 mln vanaf 2017.

50 Toevoeging Erfpachtconversieopbrengsten aan de Bestemmingsreserve IFR (- € 8 mln)
De verwachte erfpachtconversie opbrengsten (zie hiervoor het product Erfpacht) worden toegevoegd aan het IFR.

51 Concernhuisvesting  (€ 1,2 mln.)
Het programma concernhuisvesting heeft als doelstelling het realiseren van structureel lagere huisvestingslasten voor de gemeente Rotterdam. In deze reeks zitten de volgende bijstellingen:
- Verwerken van de Businesscase Concernhuisvesting leidt in 2019 tot een verdere besparing van € 2 mln.
- In 2014 is het beheer van de voormalig deelgemeentelijke panden overgedragen aan het product Concernhuisvesting. Vanuit de allocatie van de voormalig deelgemeentelijke begrotingen is er echter een te laag bedrag toegekend aan het product Concernhuisvesting voor de vaste lasten van deze panden. Met deze ramingsbijstelling wordt de begroting op peil gebracht en kan het besparingsprogramma voor deze panden in gang worden gezet.
- De bijstelling als gevolg van de deelgementelijke panden, en ook de bijstellingen Efficiency Servicecentra en Wegvallen opbrengsten verhuur archiefruimte worden gedekt uit een efficiency taakstelling: in het voorjaar van 2015  is opdracht gegeven om de afzonderlijke businesscases van concernhuisvesting hiervoor opnieuw door te lichten.

52 Bedrijfsvoeringsknelpunten (- € 15,7 mln)
In de grote en complexiteit van de opgaven de afgelopen jaren, het tempo van de organisatieontwikkeling, de aanpassingen van processen en (administratieve) systemen en de stapeling van taakstellingen, zijn enkele fouten ontstaan. De totaal problematiek op de bedrijfsvoering bedraagt € 34 mln. Hiervan is € 15,7 mln opgenomen in het programma Serviceorganisatie, dit betreft de dubbel efficiency taakstelling. De overige bedrijfsvoeringsknelpunten (dubbel concernbrede bedrijfsvoeringsmaatregelen, energie en overig) zijn onder het programma Algemene Middelen opgenomen.

53 Interne leveringen (€ 2,5 mln)
De organisatieonderdelen nemen onderling diensten en goederen van elkaar af. Deze interne leveringen worden in de begrotingen opgenomen als kosten dan wel als baten. Gebleken is dat bij de huidige afstemming met organisatieonderdelen opgenomen baten in de begroting van de Serviceorganisatie niet overeenkomstig zijn opgenomen in de lasten bij overige organisatieonderdelen. Dit leidt tot een onvermijdbaar knelpunt van € 2,5 mln vanaf 2015 en verder.

54 Citylab010 ( € 0)
We maken van Rotterdam een laboratorium voor maatschappelijke innovaties en groeien naar een nieuwe samenwerking tussen stad en stadhuis. Om hier uitvoering aan te geven wordt binnen alle programma’s budget gereserveerd om initiatieven uit de stad (eenmalig) te ondersteunen, zodat deze daarna zoveel mogelijk op eigen benen kunnen staan. Binnen de begroting van is hiervoor € 3,4 mln. gereserveerd verdeeld over onderstaande programma’s:

Citylab010

2016

2017

2018

2019

Bestuur en dienstverlening

-300

-300

-300

-300

Buitenruimte

-600

-600

-600

-600

Economische zaken

-260

-260

-260

-260

Stedelijke inrichting

-294

-294

-294

-294

Verkeer en vervoer

-147

-147

-147

-147

Werk en Inkomen

-650

-650

-650

-650

Cultuur, Sport en Recreatie

-450

-450

-450

-450

Onderwijs

-500

-500

-500

-500

Stedelijke inrichting

-150

-150

-150

-150

Totaal

-3.351

-3.351

-3.351

-3.351