Prioriteiten

  • Verbeteren technische kwaliteit wegen
  • Herijken beheerplan openbare verlichting
  • Opstellen businesscases openbare verlichting en civiele kunstwerken
  • Renovatie De Hef
  • Voorbereidende werkzaamheden renovatie Maastunnel
  • Aanlichten Bruggen
  • Borgen wijkveiligheid door goed functionerende verlichting
Toelichting

Wegen
76% van het huidige wegennet heeft een voldoende of matige kwaliteit. De landelijk gehanteerde CROW-norm is 95%. Dit is een optimale norm, waarbij ervan uit wordt gegaan dat er geen achterstallig onderhoud wordt toegestaan. In Rotterdam is vastgesteld dat de kwaliteit van de wegen en fietspaden minimaal 85% voldoende of matig is, gemeten naar de landelijke CROW-richtlijnen. In de Nota onderhoud kapitaalgoederen is aangegeven wat nodig is om de kwaliteit van de kapitaalgoederen op orde te houden. Met de structurele verhoging van het budget wordt vanaf 2016 geïnvesteerd in de kwaliteit van de wegen, zodat ze vanaf 2020 voldoen aan de Rotterdamse kwaliteitsnorm van 85% voldoende of matig.

Iedere twee jaar wordt het volledige wegenareaal geïnspecteerd op technische kwaliteit. Dit gebeurt volgens de landelijke richtlijnen van het CROW. Op basis van de inspectiegegevens worden de onderhoudsprogramma’s opgesteld. Door gebruik te maken van assetmanagement, waarbij op basis van normen en risico’s prioriteiten worden bepaald, wordt objectief besloten welke onderhoudsmaatregelen waar nodig zijn. De prioriteiten die in de afweging worden meegenomen zijn beschikbaarheid, veiligheid, economie en wet- en regelgeving. De beschikbare middelen worden op deze wijze efficiënt ingezet.

Openbare Verlichting
Openbare Verlichting is een vakgebied waarbij sociale veiligheid, verkeersveiligheid en innovatie voorop staan. In Rotterdam gebruikt de gemeente de modernste bewezen technieken en experimenteert zij volop met nieuwe technologie als telemanagement: het op afstand controleren en bedienen van de openbare verlichting, en dynamisch dimmen.

Het streven van de gemeente is dat 98% van de verlichting dagelijks brandt. En dat 80% van de storingen binnen drie werkdagen na melding wordt verholpen. Dit zal bijdragen aan wijkveiligheid.
Vanaf 2014 wordt bij vervanging van armaturen uitsluitend ledverlichting toegepast.
In 2016 zal gelijktijdig met de renovatie van de Hef nieuwe verlichting worden aangebracht. Tevens wordt de verlichting van de Erasmusbrug omgebouwd naar ledverlichting.

Civiele Kunstwerken
De gemeente onderhoudt ruim 1.100 civiele kunstwerken, 28 kilometer kademuren en ruim 10 kilometer glooiing. De veiligheid en beschikbaarheid van de objecten komt niet in het geding. Voor het verwezenlijken van alle ambities op het gebied van technisch beheer is het huidige budget echter ontoereikend. Hiervoor moet op sommige plaatsen worden ingeleverd op beeldkwaliteit en kan het noodzakelijk zijn gewichtsbeperkingen in te stellen voor bruggen of viaducten. Waar dat mogelijk is stelt de gemeente alles in het werk om bij vervanging van onderdelen van bruggen, bijvoorbeeld karakteristieke houten brugleuningen, de uitstraling en sfeer van de brug te behouden. Vervanging vindt plaats als reparaties niet meer mogelijk zijn.

De monumentale Koningshavenbrug (De Hef) is in groot onderhoud. Als eerste fase van dit onderhoud is het val (beweegbare deel) van De Hef verwijderd, opnieuw geconserveerd en opgeslagen. Naar verwachting is de renovatie van De Hef in december 2016 gereed.

Rotterdam beheert 28 kilometer kademuren. Hiervan is 10 kilometer ouder dan 80 jaar, waarvan 4 kilometer zelfs ouder dan 100 jaar. Door deze leeftijd voorziet de gemeente dat vanaf 2015 diverse kademuren geheel of gedeeltelijk moeten worden vervangen. Door het uitvoeren van conditiemetingen wordt de omvang van de vervanging precies bepaald. De vervangingen zijn onderdeel van het investeringsprogramma.  

Maastunnel(complex)
Van 2017 tot en met 2019 vindt de renovatie van de Maastunnel plaats. De werkzaamheden bestaan uit grootschalig betonherstel en het aanbrengen van een nieuw wegdek in de tunnel. Ook worden tegelwerk en de tunnelverlichting vervangen. Daarnaast worden extra veiligheidsvoorzieningen aangebracht om de ruim 70 jaar oude tunnel aan de huidige tunnelveiligheidswetgeving te laten voldoen. De bereikbaarheid van Rotterdam tijdens de werkzaamheden wordt geborgd. In 2016 worden de voorbereidingen getroffen voor de renovatie.

Monumenten en kunst
De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van standbeelden, monumenten, torens en molens. Ook van deze objecten bepaalt de gemeente de kwaliteit door periodieke technische inspecties en op basis hiervan maakt zij keuzes in het uit te voeren onderhoud. De standbeelden en monumenten worden onderhouden op basis-veiligheidsniveau.

Basisinformatie
De gemeente is verantwoordelijk voor diverse kernregistraties, zoals de kernregistratie Geografie, de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG), de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb) en de kernregistratie Gebouwen, Adressen, Percelen en Wijkindeling (GAPW). Steeds meer gegevens worden met open data beschikbaar gesteld voor geïnteresseerde Rotterdammers.