Bijstellingen
Financieel kader product: | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
|---|---|---|---|---|
Inkomen | ||||
Beginstand jaarovergang | - 83 746 | - 76 830 | - 69 118 | - 69 118 |
Ramingsbijstellingen | - 14 908 | - 1 200 | 0 | 0 |
Technische wijzigingen | 498 | - 5 462 | - 5 948 | - 2 627 |
Totaal | - 98 156 | - 83 492 | - 75 066 | - 71 745 |
Toelichting ramingsbijstellingen
ICT - WIGO4 IT (- € 1,5 mln)
In G4-verband wordt een programma ontwikkeld om de huidige ICT ondersteuning in het domein Werk en Inkomen te verbeteren. Actualisatie van de Wigo4it G4-begroting leidt tot een hogere bijdrage vanuit Rotterdam.
BUIG (- € 13,4 mln)
BUIG – baten, lasten en Reserve WWB
De bijstellingen in de rijksbaten BUIG bedraagt in 2016 € 12,3 mln, gebaseerd op het nader voorlopig budget 2015 en een financiële vertaling van de door het Centraal Planbureau geraamde volumeontwikkeling in 2016 van 2,5%. Op basis van de doorrekening van de volumeontwikkeling tot en met april is in de kaderbrief 2015 reeds besloten tot een toevoeging aan de meerjarige risicoreserve WWB van € 13,4 mln. Op basis van de meest recente verwachtingen ten aanzien van de volume groei van de bijstand in 2015 en 2016 en de ontwikkeling in de gemiddelde uitkeringsprijs zijn de lasten voor 2016 geraamd (verhoging € 19,1 mln). Het tekort op het BUIG budget bedraagt dan € 6,8 mln. Dit tekort wordt gedekt uit de reserve WWB.
De bijstelling van de rijksbaten, op basis van het voorlopig budget BUIG 2016, is nog niet verwerkt, omdat de bekendmaking van het voorlopig budget 2016 door het Ministerie pas eind september 2015 wordt verwacht.
Toelichting reserves
Het tekort op de BUIG bedraagt voor 2016 € 6,8 mln. De bijstelling van de lasten is verwerkt op basis van de informatie over de ontwikkeling van volume en prijs tot en met juli 2015 en de doorrekening hiervan. Op basis van de doorrekening in april van de BUIG over 2015 en 2016 is in de kaderbrief 2015 reeds besloten tot een toevoeging aan de meerjarige risicoreserve WWB van € 13,4 mln.
De laatste bijstelling van de rijksbaten is nog niet verwerkt, aangezien de bekendmaking van het voorlopig budget 2016 door het Ministerie pas eind september 2015 wordt verwacht.
Bij het vaststellen van deze begroting vraagt het college de raad in te stemmen met de verruiming van het bestedingsdoel van de meerjarige Reserve WWB voor de kosten van Social Impact Bonds (onder andere SIB Werkplaats Rotterdam Zuid). De Social Impact Bond is een afspraak met een sociale investeerder in de stad die werkzoekenden (uitkeringsgerechtigden) een baan verschaft met het doel een duurzame uitstroom uit de uitkering. De bespaarde uitkeringslasten wordt aangewend voor een bijdrage in de investeringskosten en het rendement, dat wordt betaald als de besparing dat toelaat. De constructie van de SIB vereist dat het bestedingsdoel van de huidige reserve WWB wordt verruimd zodat de bespaarde uitkeringslasten als gevolg van de SIB kunnen worden aangewend voor de kosten van de SIB.
Toelichting technische wijzigingen
Rotterdam in ontwikkeling (€ 90)
In het coalitieakkoord is afgesproken dat de gemeentelijke organisatie aan het einde van de collegeperiode in 2018 € 40 miljoen structureel goedkoper is. Deze besparing wordt voor ruim de helft op de bedrijfsvoering (€ 20,5 mln) gerealiseerd. Daarnaast dragen de domeinen Gebieden (onderdeel Gebied en organisatieonderdelen voor zover werkzaam in de gebieden) en Beleid respectievelijk € 9,4 mln en € 7 mln bij. In het primair proces gaat het om € 2,2 mln aan besparingen. Het opnieuw inrichten van de controlfunctie levert € 1 mln op.
ICT - GALO / Digitalisering (- € 640)
De latere invoering van GALO (geautomatiseerde aanvraag levensonderhoud) en het project DDS (digitalisering documentstromen) leiden tot een vertraging in de realisatie van de besparingen (reductie formatie werk en inkomen).
Formatie obv volume ontwikkeling bijstand (€ 58)
De formatie van het programma Werk en Inkomen kent deels een flexibele schil component. Dit is de formatie dat meebeweegt met de ontwikkeling in het volume bijstandsgerechtigden. De flexibele schil wordt in de begroting voortschrijdend voor twee jaar gefinancierd en wordt bij elke begroting op basis van de volume ontwikkeling geactualiseerd. Dit leidt tot een verlagende bijstelling op het apparaat van product Inkomen van € 58 in 2016 en een verhogende bijstelling van € 3 mln in 2017 en 2018.
Vrijval budget handhaving (€ 1,8 mln)
In het voorjaar 2014 is een inschatting gemaakt van de benodigde capaciteit voor het rechtmatigheidsonderzoek van 12.000 dossiers. Door een zo efficiënt mogelijke inzet van de handhavingsactiviteiten (meer eigen inzet) valt er van de toegekende middelen € 1,8 mln vrij ten gunste van het algemeen beeld.
Herijking loonkostenmodel (€ 635)
Vanaf 2013 worden binnen de gemeente de loonkosten middels een genormeerd loonkostenmodel begroot. Vanaf 2016 houdt het loonkostenmodel beter rekening met specifieke personele toelagen bij de verschillende organisatieonderdelen. Dit leidt tot verschuivingen in de loonkosten tussen de organisatieonderdelen en daarmee de programma's. Voor het programma Werk en Inkomen betreft dit € 1,4 mln en voor het product Inkomen betreft dit € 635.
Generieke doorbelasting (- € 2,3 mln)
De concernbrede overheadkosten binnen de producten Rotterdamse Serviceorganisatie en Concernhuisvesting stijgen. Deze kosten worden generiek op basis van fte over de andere producten doorbelast. Dit leidt binnen het product inkomen tot een verhoging van de interne lasten.
Overige technische mutaties (€ 809)
Dit betreft diverse verschuivingen binnen het programma tussen de producten werk en inkomen en met andere programma’s, waaronder de taakmutatie individuele studietoeslag en uitvoeringskosten p-wet.
