Ontwikkelingen

Externe ontwikkelingen
Gezamenlijke inkomensverstrekking

Alle gemeenten moeten voldoen aan dezelfde wettelijke normen voor inkomensverstrekking. De gemeente uniformeert en automatiseert de uitvoering van de inkomensverstrekking steeds verder. Er loopt momenteel onderzoek naar mogelijkheden om op de lange termijn de inkomensverstrekking over de gemeentegrenzen heen uit te voeren. Rotterdam participeert in deze onderzoeken om de ontwikkelingen te monitoren en waar mogelijk aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen.

Onderzoek flexibilisering

De flexibilisering van de arbeidsmarkt vraagt inzet op het verlagen van drempels voor Rotterdammers om tijdelijk werk te accepteren en op vermindering van het gemeentelijk bureaucratisch handelen. Dit kan door instrumenten als de ‘pauze-knop’ en brutering van de uitkering. Hierdoor ontstaat minder financiële onzekerheid bij werkzoekenden, vermindert de administratieve vertraging en wordt de drempel lager om (tijdelijk) werk te aanvaarden. De gemeente onderzoekt mogelijkheden om steeds beter in te spelen op de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is een onafhankelijk onderzoek gestart naar de voor- en nadelen van het bruteren van de bijstandsuitkering.

Verdeelmodel BUIG-budget

Het BUIG-budget is bedoeld voor het betalen van de uitkeringslasten. Het landelijke macrobudget wordt vanaf 2015 via het nieuwe verdeelmodel verdeeld naar gemeenten. Ook deze nieuwe verdeling betekent voor Rotterdam een budget dat onvoldoende zal zijn voor de verwachte uitkeringslasten.
Voor 2016 kent het Rijk een vangnetregeling. Deze regeling gaat er vanuit dat de gemeente een tekort tot 5% van de baten zelf opvangt. Bij een hoger tekort is er sprake van een getrapte vergoeding. Van een tekort van 5 tot 10% vergoedt het Rijk hiervan de helft. De gemeente krijgt bij tekorten boven de 10% hiervoor een volledige vergoeding, mits de gemeente voldoet aan de voorwaarden.

Interne ontwikkelingen
Continue verbeteren

Het college van B en W wil Rotterdammers adequate en kwalitatief goede dienstverlening bieden. Daarom leert de gemeentelijke organisatie continue van gerealiseerde resultaten. Dit gebeurt aan de hand van ontvangen klachten en ervaringen van werkzoekenden en werkgevers. Klachten en ervaringen worden onderzocht in werkgeverstevredenheidsonderzoeken en werkzoekendentevredenheidsonderzoeken.

Verbeteren en innoveren ICT

Om de aanvraag efficiënt en uniform te beoordelen, om informatie te stroomlijnen en om fraude te voorkomen, investeert de gemeente ook in 2016 in de digitalisering van het aanvraagproces. Door daarnaast de diagnose verder te ontwikkelen en beter toe te spitsen op de verschillende groepen van de Participatiewet, verhoogt de gemeente de effectiviteit van de dienstverlening.