Bijstellingen
Financieel kader product: | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
|---|---|---|---|---|
Werk | ||||
Beginstand jaarovergang | - 147 789 | - 135 528 | - 124 704 | - 124 704 |
Bezuinigingen | 1 800 | 1 800 | 1 800 | 1 800 |
Intensiveringen | - 900 | - 10 198 | - 9 140 | - 9 140 |
Ramingsbijstellingen | - 8 800 | - 1 500 | - 1 200 | - 900 |
Taakmutaties | - 2 498 | - 2 613 | - 4 139 | - 5 634 |
Technische wijzigingen | 14 855 | 9 621 | 11 235 | 17 677 |
Totaal | - 143 332 | - 138 418 | - 126 148 | - 120 901 |
Toelichting bezuinigingen
Bezuinigingsmaatregelen (€ 600)
Om de ramingsbijstellingen en intensiveringen meerjarig te kunnen dekken, stellen we enkele bezuinigingsmaatregelen voor. In de kaderbrief is aangegeven dat hiervan € 14 mln nog nader uitgewerkt wordt in de begroting 2016. Voor het product Werk wordt hiervoor € 600 aan structurele bezuinigen voorgesteld door een efficiëntere inzet van reintegratie middelen.
Bestedingsanalyse (€ 1.2 mln)
De bestedingsanalyse leidt tot een besparing op de inkoop. Voor 2016 is de gehele besparing van € 10 mln structureel verwerkt in de begrotingen van de producten en programma’s. Dit leidt binnen dit product tot lagere lasten. Hier ligt een eerste maatregelenpakket op inkoop aan ten grondslag. Voor 2017 tot en met 2019 is het resterende deel (€ 10 mln en € 11 mln) als stelpost bestedingsanalyse begroot bij het product Beheer Algemene middelen. De verwerking hiervan zal plaatsvinden bij de omissieregeling 2016.
Toelichting intensiveringen
Plan Jeugdwerkloosheid (- € 900)
Voor het uitvoeren van het programma aanpak Jeugdwerkloosheid (2015-2017) wordt er in 2016 een bedrag van € 900 beschikbaar gesteld en in 2017 € 800.
Heroverweging besluit ramingsbijstelling SW – Participatiebudget (- € 9,4 mln vanaf 2017)
Vanaf 2017 is de dekking van de ramingsbijstelling Sociale Werkvoorziening vanuit het participatiebudget heroverwogen; dit betekent een lagere krimp van het participatiebudget dan waar tot nu toe rekening mee is gehouden. De totale mutatie bedraagt € 13,5 mln, welke voor circa € 9 mln binnen het programma Werk en Inkomen valt en voor circa € 4,5 mln binnen de programma's Maatschappelijke Ondersteuning en Volksgezondheid en Zorg.
Toelichting ramingsbijstellingen
Kasschuif programma Werk (2015-2016) (- € 7 mln)
Vanaf 2015 is het Participatiebudget geen specifieke uitkering meer, maar is onderdeel van de integratie uitkering sociaal domein in het Gemeentefonds. Er is sprake van een sterk krimpend participatiebudget vanuit het Rijk. Mede door de inzet van het spaarsaldo 2014 (€ 19,3 mln) in het jaar 2015 is de daling van het beschikbare programmabudget het grootst van 2015 naar 2016. Om de daling in het budget te mitigeren wordt binnen het programmabudget Werk een kasschuif gedaan van € 7 mln van 2015 naar 2016.
Actualisatie Sociale Werkvoorziening (- € 1,8 mln)
In 2014 zijn de gemeenten door de branche organisatie Cedris gewaarschuwd voor het niet halen van de gemiddelde rijkstaakstelling in 2014 van het aantal SW-dienstverbanden. Dit zou leiden tot een structurele verlaging van de toekomstige Wsw-subsidie in het Participatiebudget. Door de extra instroom van SW medewerkers (2014) is de rijkstaakstelling 2014 gehaald en de meerjarensubsidie niet (extra) gekort. Het hogere aantal SW-ers in dienst leidt tot een afbouwend knelpunt op de salarislasten van de SW populatie.
Er wordt een aantal risico’s voorzien die voor de begroting 2016 nog niet gekwantificeerd kunnen worden. De risico’s hebben betrekking op de invoering van de transitievergoeding en de ontwikkeling van het verloop van de SW.
Citylab010 (€ 0)
Voor subsidieaanvragen en overige bestedingen in het kader van Citylab010 is binnen het product Werk een bedrag van € 650 vrijgemaakt.
Toelichting taakmutaties
Invoering Participatiewet Doeluitkering (- € 400)
In het kader van de implementatie Participatiewet ontvangen de 35 centrumgemeenten van de arbeidsmarktregio’s voor de periode 2014 – 2016 vanuit het Rijk in totaal € 35 mln. De centrumgemeenten worden op deze manier in staat gesteld, in samenwerking met UWV en werkgevers, de regionale werkbedrijven in te richten. Per centrumgemeente gaat het om € 400 in 2016.
Decentralisatie Participatiewet (- € 1,344 mln)
De definitieve rijksbeschikking voor WSW en Werk en Re-integratie is in september 2014 vastgesteld. Deze beschikking is meerjarig hoger dan de voorlopige beschikking waarmee in de meerjaren begroting 2015 rekening was gehouden. Dit resulteert voor het programma Werk en Inkomen in een extra beschikbaar lastenbudget van € 1,3 mln in 2016 tot en met 2019. Voor het programma Maatschappelijke Ondersteuning resulteert dit in een extra beschikbaar budget van € 600.
Decentralisatie Participatiewet (- € 754)
In de meicirculaire is extra budget voor de decentralisatie Participatiewet beschikbaar gekomen van € 1,1 mln in 2016 oplopend tot € 6,3 mln in 2019 (Integratie-uitkering). Voor het programma Werk en Inkomen is dit een extra beschikbaar budget van € 754 in 2016 oplopend tot € 4,3 mln in 2019. Voor het programma Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid en Zorg is dit een extra beschikbaar budget van circa € 360 in 2016 oplopend tot € 2 mln in 2019.
Toelichting technische wijzigingen
Ontvlechting Participatiefonds (€ 16,8 mln)
Tot 2015 werd het participatiebudget geheel verantwoord op het begrotingsproduct Werk. Reden was de strenge verantwoordingseis van het Rijk voor de besteding van de middelen. Vanaf 2015 vervallen de bestedingsvoorwaarden, waardoor het mogelijk is het budget te verbijzonderen naar de begrotingsproducten waar ook de lasten worden gemaakt.
Rotterdam in ontwikkeling (€ 112)
In het coalitieakkoord is afgesproken dat de gemeentelijke organisatie aan het einde van de collegeperiode in 2018 € 40 miljoen structureel goedkoper is. Deze besparing wordt voor ruim de helft op de bedrijfsvoering (€ 20,5 mln) gerealiseerd. Daarnaast dragen de domeinen Gebieden (onderdeel Gebied en organisatieonderdelen voor zover werkzaam in de gebieden) en Beleid respectievelijk € 9,4 mln en € 7 mln bij. In het primair proces gaat het om € 2,2 mln aan besparingen. Het opnieuw inrichten van de controlfunctie levert € 1 mln op.
Formatie obv volume ontwikkeling bijstand (€ 72)
De formatie van het programma Werk en Inkomen kent deels een flexibele schil. Dit is de formatie die meebeweegt met de ontwikkeling in het volume bijstandsgerechtigden. De flexibele schil wordt in de begroting voor twee jaar gefinancierd en wordt bij elke begroting op basis van de volume ontwikkeling geactualiseerd. Dit leidt tot een verlagende bijstelling op het apparaat van product Werk van € 72 in 2016 en een verhoging van € 3,8 mln in 2017 en 2018.
Herijking loonkostenmodel (€ 800)
Vanaf 2013 worden binnen de gemeente de loonkosten middels een genormeerd loonkostenmodel begroot. Vanaf 2016 houdt het loonkostenmodel beter rekening met specifieke personele toelagen bij de verschillende organisatieonderdelen. Dit leidt tot verschuivingen in de loonkosten tussen de organisatieonderdelen en daarmee de programma's. Voor het programma Werk en Inkomen betreft dit € 1,4 mln en voor het product Werk betreft dit € 800.
Generieke doorbelasting (- € 1,7 mln)
De concernbrede overheadkosten binnen de producten Rotterdamse Serviceorganisatie en Concernhuisvesting stijgen. Deze kosten worden generiek op basis van fte over de andere producten doorbelast. Dit leidt binnen dit product tot verhoging van de interne lasten.
Overige technische mutaties (- € 1,23 mln)
Dit betreft diverse verschuivingen binnen het programma tussen de producten werk en inkomen en met andere programma’s, waaronder de taakmutatie individuele studietoeslag en uitvoeringskosten p-wet.
