Ontwikkelingen
Externe ontwikkelingen
- in het kader van de aanpak woonoverlast steunt het college de wetswijziging van de Rotterdamwet. Deze wijziging maakt het mogelijk om te onderzoeken op een overlastgevend gedrag en crimineel verleden;
- het college ondersteunt het wetsvoorstel van Dijkhoff waarmee een bestuursrechtelijke gedragsaanwijzing (initiatiefwetsvoorstel Dijkhoff) wordt geïntroduceerd. Zodra deze maatregel mogelijk is, zal Rotterdam van deze bevoegdheid gebruik gaan maken;
- het Rijk gaat de Drank- en Horecawet evalueren. Misschien dat dan meer en andere manieren van alcoholverstrekking onder het gemeentelijk toezicht vallen;
- de gemeente en haar partners hebben steeds beter zicht op voorheen verborgen sociale en (inter-)nationale netwerken, faciliteerders, locaties en sleutelfiguren. Zij ontwikkelen de aanpak verder door en spelen flexibel in op nieuwe ontwikkelingen om zowel ondermijnende criminaliteit te bestrijden als te voorkomen;
- op 27 februari 2015 heeft het Rijk tot en met 2020 extra financiële middelen aangekondigd voor de aanpak radicalisering. Een van de pijlers is het intensiveren van de preventieve aanpak door gemeenten. De gemeente Rotterdam heeft ook een aanvraag bij het Rijk ingediend voor financiële middelen voor de activiteiten in 2016. Naar verwachting zal uiterlijk na de zomer van 2015 bekend worden in hoeverre deze aanvraag is gehonoreerd.
Interne ontwikkelingen
Cameratoezicht
Twee ontwikkelingen die in 2016 spelen,zijn de evaluatie van alle cameragebieden en de verhuizing van het uitkijkcentrum. Het uitkijkcentrum wordt fysiek van de politie naar de gemeente ondergebracht en staat eind 2015/begin 2016 gepland. Voor het jaar 2016 staan er vooralsnog geen nieuwe cameraprojecten gepland. Het is van belang dat het instrument dynamisch is ingericht, om op actualiteit in te spelen. Gebieden die zwaar onder druk staan kunnen dan ingericht worden als nieuw cameragebied. Belangrijke randvoorwaarden hierbij zijn voldoende budget en uitkijkcapaciteit. De gemeente kan uitkijkcapaciteit vrijspelen door overbodige camera’s weg te halen of deze op een vaste uitkijkstand te zetten. In 2016 komt hiervoor een beleidsinitiatief.
Jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit
Het programma Stok achter de deur is onderdeel van het integraal beleidskader jeugd. Dit kader stuurt op integraliteit van beleid. Voor het welslagen van het programma Stok achter de Deur is het belangrijk dat ook de programma’s risicojongeren, ‘blijf helder; alcohol en drug’, Kansrijk opgroeien en jeugdwerkloosheid in uitvoering zijn.
Sociale veiligheid openbaar vervoer
Op dit moment is de gemeente Rotterdam samen met de RET in gesprek met de gemeente Schiedam en Albrandswaard om te kijken of ze mee kunnen financieren aan de inzet van de ov-surveillant in beide gemeenten. In het derde kwartaal van 2015 moet hierover meer bekend zijn.
Ondermijning
De aanpak van ondermijnende criminaliteit vraagt om een optreden als één overheid. Hiervoor is awareness in de gemeentelijke organisatie essentieel. Op basis van de diverse signalen kunnen de gemeente voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit samen met de partners gericht kijken naar de gewenste interventies. De gemeente zet hierbij bestuurlijke bevoegdheden in en faciliteert de aanpak door partijen bij elkaar te brengen. De complexiteit, bijvoorbeeld voor drugs, vraagt om een integrale aanpak, ‘sense of urgency’ en langdurige inzet van alle partners.
