Indicatoren

Indicator

Streefcijfer

Huidige stand

Datum meting stand

Bereik vve: aantal driejarige Rotterdamse doelgroepkinderen dat een vve- programma volgt.

80% in 2018

68% in 2013

Oktober 2013

Aantal thuiszitters

Daling met 75% in 2018

Uitwerking in De staat van het Rotterdamse onderwijs  2015

Peildatum 1 oktober 2014

Percentage voortijdig schoolverlaters

Conform doelstelling OCW

Uitwerking in De staat van het Rotterdamse onderwijs 2015

Peildatum 1 oktober 2014

Percentage bevoegde docenten

Per 2017 zijn alle (100%) van alle docenten (vo) bevoegd  of nog studerend voor hun bevoegdheid

Uitwerking in De staat van het Rotterdamse onderwijs 2015

Peildatum 1 oktober 2014

Kwaliteit van het onderwijs is voldoende

Het aantal zwakke en zeer zwakke scholen, opleidingen en afdelingen daalt

Uitwerking in De staat van het Rotterdamse onderwijs 2015

Peildatum 1 oktober 2014

VVE kwaliteitsindicatoren van de Inspectie van het Onderwijs

Er wordt voldaan aan de kwaliteitsindicatoren van de Inspectie van het Onderwijs

Uitwerking in De staat van het Rotterdamse onderwijs 2015

Peildatum 1 oktober 2014

De kwaliteit van passend onderwijs , school maatschappelijk werk en/of jeugdzorg

De kwaliteit van passend onderwijs , school maatschappelijk werk en/of jeugdzorg is goed

Uitwerking in De staat van het Rotterdamse onderwijs 2015

Peildatum 1 oktober 2014

Onderwijsresultaten op het gebied van taal en rekenen

De onderwijsresultaten op het gebied van taal en rekenen benaderen het landelijke gemiddelde

Uitwerking in De staat van het Rotterdamse onderwijs 2015

Peildatum 1 oktober 2014

Toelichting indicatoren

Voor het beleidsveld onderwijs is  er niet één centraal target. We sluiten met ons gezamenlijk onderwijsbeleid aan bij de specifieke doelen van de individuele scholen. Binnen het programma Leren Loont! zijn verschillende betekenisvolle indicatoren benoemd waarover alle scholen rapporten. Afhankelijk van het schoolplan worden op verschillende indicatoren ook ambities op de korte en lange termijn geformuleerd. Over de voortgang op de verschillende indicatoren en targets wordt in de vorm van een onderwijsindex jaarlijks gerapporteerd in de Staat van het Rotterdamse onderwijs 2015.

De bovenstaande indicatoren vormen een representatieve selectie van de  indicatoren uit  Leren Loont! Deze set van indicatoren doet met aandacht voor onderwijskwaliteit, professionaliteit, deelname van leerlingen, zorg en onderwijsresultaten recht aan de breedte van het programma Leren Loont!. Omdat de invulling van de indicatoren  per sector verschilt is op dit moment niet in alle gevallen een stedelijk streefcijfer te benoemen. Dit verschilt immers per onderwijssector omdat ook de exacte invulling en het vertrekpunt per sector verschilt.

Eind 2015 wordt in de Staat van het Rotterdamse onderwijs per sector gerapporteerd over de stand van zaken van alle Leren Loont!-indicatoren. De jaarlijkse rapportage over de ontwikkeling van de verschillende indicatoren vormt zo een belangrijk onderdeel van de monitor van het programma Leren Loont!.