Incidenteel/structureel

Incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten

2016

2017

2018

2019

Incidentele baten

Incidentele baten

125.756

225.087

109.744

75.527

1

Incidentele baten grondexploitaties

Ruimtelijke ontwikkeling

90.219

52.164

66.279

66.042

2

Incidentele baten mutaties gemeentefonds

Algemene middelen

4.000

3

Wegvallen vergoeding havenbedrijf

Openbare orde en veiligheid

-2.300

-2.300

4

Project Hoeksche Lijn

Verkeer en vervoer

33.837

175.223

43.465

9.485

Incidentele lasten

Incidentele lasten

378.331

374.784

182.764

125.490

5

Tussendijken

Openbare orde en veiligheid

800

1.700

100

6

Fraudebestrijding bijstand

Werk en Inkomen

2.200

2.000

7

Actualisatie BUIG

Werk en Inkomen

13.408

1.200

8

Project Wigo4it

Werk en Inkomen

2.140

9

Professional portal

Werk en Inkomen

3.248

2.229

10

Verdunning 's Gravendijkwal

Stedelijke inrichting

1.000

3.000

5.000

0

11

Project Hoeksche Lijn

Verkeer en vervoer

33.837

175.223

43.465

9.485

12

Incidentele lasten grondexploitaties

Ruimtelijke ontwikkeling

111.562

75.906

60.279

60.279

13

Erfpachtproblematiek

Ruimtelijke ontwikkeling

2.400

0

0

0

14

Piek in achterstallig onderhoud

Ruimtelijke ontwikkeling

1.000

1.000

0

0

15

Incidentele personeelslasten/ tijdelijke inhuur

Algemene middelen

26.831

26.145

25.382

25.382

16

Investeringen in maatschappelijk nut

Diverse programma's

179.904

86.382

48.538

30.344

Onttrekking/vrijval aan reserves

Onttrekking/vrijval aan reserves

279.944

162.070

78.941

58.970

Structureel

Structureel

23.871

24.121

20.934

20.521

 IFR

 IFR

5.566

5.678

5.611

5.538

 Parkeerfonds

 Parkeerfonds

18.305

18.443

15.323

14.983

Incidenteel/vrijval

Incidenteel/vrijval

256.073

137.950

58.007

38.448

Toevoeging aan reserves

Toevoeging aan reserves

122.065

81.425

61.940

61.940

Structureel

Structureel

24.991

24.244

24.244

24.244

 IFR

 IFR

11.684

11.684

11.684

11.684

 Parkeerfonds

 Parkeerfonds

13.307

12.560

12.560

12.560

Incidenteel

Incidenteel

97.074

57.181

37.696

37.696

Saldo na reserveringen

Saldo na reserveringen

93.576

68.929

52.709

49.211

Toelichting
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de structurele lasten volledig gedekt worden door de structurele baten. Tegenover de incidentele lasten staan deels incidentele baten, deels onttrekkingen aan reserves.

Baten
1) Incidentele baten grondexploitaties
Hieronder verstaan we de incidentele grondopbrengsten, subsidies en winsten. Hiertegenover staan de incidentele lasten met betrekking tot de grondexploitaties (nummer 12).

2) Incidentele baten gemeentefonds
Dit betreft de baat vanuit het gemeentefonds in het kader van de suppletieregeling groot onderhoud verdeelstelsel. Hier staan nog geen programmalasten tegenover.

3) Wegvallen vergoeding Havenbedrijf
Het onderhoud van civiele kunstwerken wordt gedekt uit de jaarlijkse vergoeding c.q. afkoopsom van het Havenbedrijf Rotterdam. Deze afkoopsom vermindert in 2016 en 2017 met € 2,3 mln. Dit betreft een bijstelling uit begroting 2015.

4) en 11) Project Hoeksche Lijn
Het project Hoekse Lijn beoogt het koppelen van de spoorlijn naar Hoek van Holland aan het regionale metronet van Rotterdam. Tevens wordt een tracéverlenging tot aan het strand voorzien. Rotterdam ontvangt voor de uitvoering van dit project externe middelen (met name Metropoolregio). Hier tegenover staan de programmalasten.

Lasten
5) Tussendijken
Voor aanpak van project Tussendijken zijn in de begroting van 2015 incidentele middelen ter beschikking gesteld.

6) Fraudebestrijding bijstand
Betreft de extra inzet op de handhaving van de bijstanduitkeringen die bijdraagt aan de beperking van uitgaven op de bijstand.

7) Actualisatie BUIG
Voor de uitkeringslasten zijn de rijksbaten BUIG bijgesteld met het nader voorlopig budget 2015 waarbij ook rekening is gehouden met de door het Centraal Plan Bureau geraamde volumeontwikkeling in 2016 van 2,5%. Tevens zijn de uitkeringsuitgaven bijgesteld op grond van de volumeontwikkeling en gemiddelde uitkeringsprijs ramingen. In de kaderbrief 2015 is besloten tot een eenmalige toevoeging aan de meerjarige risicoreserve WWB van € 13,4 mln.

8) en 9) Project Wigo4it en Professional portal
In samenwerking met de G4 is een programma innovatie ontwikkeld dat uiteindelijk een effectieve, efficiënte en professionele dienstverlening mogelijk moet maken. Het programma wordt uitgevoerd met de G4 door de gemeenschappelijke coöperatie Wigo4it.

10) Verdunning ’s Gravendijkwal
Betreft het project onder de noemer Alliantie Middelland met als doel om de veiligheid en leefbaarheid van de wijk Middelland te verbeteren.

11) Project Hoeksche Lijn
Zie 4)

12) Incidentele lasten grondexploitaties
Zie 1)

13) Erfpachtproblematiek
De onderhandelingen van een object zijn beëindigd. Dit leidt tot een eenmalige incidentele last.

14) Piek in achterstallig onderhoud
Er zijn eenmalig middelen ter beschikking gesteld om de piek in onderhoud van een aantal grote objecten op te kunnen vangen. Deze kosten kunnen niet in het structurele budget opgevangen worden.

15) Incidentele personeelslasten
Dit betreffen de lasten met betrekking tot inhuur.  

16) Investeringen in maatschappelijk nut
Dit betreffen de lasten die gemaakt worden voor projecten en gedekt worden door een onttrekking uit bestemmingreserves (bijv. IFR, ISV etc.). De lasten vallen in meerdere programma’s.

Reserves
Toevoegingen aan en onttrekkingen uit de reserves worden door de BBV altijd als incidenteel beschouw, tenzij het gaat om structurele onttrekkingen ter dekking van structurele lasten (bijv. kapitaallasten). In Rotterdam gaat het dan om twee bestemmingreserves:

  • het Investeringsfonds Rotterdam: de structurele toevoeging van € 11,6 mln. (incl trend) en de structurele onttrekking t.b.v. de kapitaallasten van ca € 5,6 mln. per jaar. Daarnaast vindt er op het IFR ook onttrekkingen plaats ter dekking van de Out-of-pocket projecten. Deze worden als incidenteel aangemerkt.
  • Parkeerfonds: aan het parkeerfonds voegen we structureel middelen toe, daarnaast onttrekken we jaarlijks middelen ter dekking van de kapitaallasten parkeergarages.