Bijstellingen

Financieel kader product:

2016

2017

2018

2019

 Maatschappelijke Begeleiding en Advies

Beginstand jaarovergang

-  83 504

-  80 166

-  79 525

-  79 525

Bezuinigingen

  2 398

  2 576

  2 933

  4 933

Intensiveringen

   0

-  1 869

-  1 869

-  1 869

Ramingsbijstellingen

-  1 000

   0

   0

   0

Reserves

   100

   100

   0

   0

Taakmutaties

-   641

-   657

-   637

-   658

Technische wijzigingen

-  9 748

-  7 689

-  7 703

-  8 448

Totaal

-  92 395

-  87 705

-  86 801

-  85 567

Toelichting bezuinigingen

Bezuinigingsmaatregelen (€ 2.1 mln)  
Om de ramingsbijstellingen en intensiveringen meerjarig te kunnen dekken, stellen we enkele bezuinigingsmaatregelen voor. In de kaderbrief is aangegeven dat hiervan € 14 mln nog nader uitgewerkt wordt in de begroting 2016. Voor het product Maatschappelijke Begeleiding en Advies wordt hiervoor € 2.079 in 2016 oplopend naar €4.614 in 2019 aan structurele bezuinigen voorgesteld, o.a. door een halvering van het mantelzorgcompliment en binnen het participatiebudget.

Bestedingsanalyse (€ 319)
De bestedingsanalyse leidt tot een besparing op de inkoop. Voor 2016 is de gehele besparing van € 10 mln structureel verwerkt in de begrotingen van de producten en programma’s. Dit leidt binnen dit product tot lagere lasten van € 319.

Toelichting intensiveringen

Heroverwegingen besluit ramingsbijstelling SW- Participatiebudget (- € 1.9 mln  vanaf 2017)
Het college heeft het besluit om de ramingsbijstelling Sociale Werkvoorziening uit het participatiebudget te dekken vanaf 2017 teruggedraaid; dit betekent een lagere krimp van het participatiebudget dan waar tot nu toe rekening mee is gehouden.

Toelichting ramingsbijstellingen

Bijstelling financieel beeld zorg & welzijn (€ 0)
Ten behoeve van het robuust neerzetten van de toegang en de integrale wijkteams (huisvesting en beveiliging) en het programma Langer Thuis wordt een bedrag van €2.300 aan de bestemmingsreserve AWBZ onttrokken.

Kasschuif programma van 2015 naar 2016 (- € 1 mln)
Vanaf 2015 is het Participatiebudget geen doeluitkering van het rijk, maar onderdeel van de integratie uitkering sociaal domein in het Gemeentefonds. Er is sprake van een krimpend participatiebudget.
Mede door de inzet van het spaarsaldo 2014 in het jaar 2015 (bestemmingsvoorstel ingediend bij de JR 2014) is de daling van het beschikbare programmabudget het grootst van 2015 naar 2016. Om de krimp in het budget te mitigeren wordt voorgesteld een kasschuif te doen voor het product Maatschappelijke Begeleiding en Advies van €1.000 naar 2016.

Toelichting reserves

Jan van der Ploeghuis (€0)
Ten behoeve van de verbouwing van het participatiecentrum in de Jan van der Ploeghuis is een bedrag van € 350 uit het Investeringsfonds Rotterdam (IFR) beschikbaar gesteld. Hiervan is reeds € 50 in 2015 besteed, in 2016 wordt het resterende bedrag van € 300 ingezet.

Overig (€ 100)
Door een technische wijziging wordt er vanuit het product Maatschappelijke Participatie en Activering €100 verschoven.

Toelichting taakmutaties

Decentralisatie Participatiewet (-€641)
De definitieve rijksbeschikking voor WSW en Werk en Re-integratie is in september 2014 vastgesteld. Deze beschikking is meerjarig hoger dan de voorlopige beschikking waarmee in de begroting rekening was gehouden. Dit resulteert in een extra beschikbaar lastenbudget van € 641 in 2016 oplopend tot € 658 in 2019.

Toelichting technische wijzigingen

Overheveling van Sport en Recreatie naar Maatschappelijke Begeleiding en Advies (€ 34)
In de begroting 2014 zijn de budgetten van voormalige deelgemeenten ingevlochten in de stedelijke begroting. Lopende het jaar is gebleken dat een aantal budgetten zijn ingevlochten bij het product Sport en Recreatie (€34), in plaats van bij Maatschappelijke Begeleiding en Advies. Hiermee wordt dit meerjarig rechtgezet.

W&I Ontvlechting Participatiebudget (-€ 8.9 mln)
Tot en met 2014 werd het volledige participatiebudget verantwoord op het product werk en re-integratie bij cluster W&I. Een deel van deze middelen wordt besteed binnen het product Maatschappelijke Participatie en Activering aan het Jongerenloket en de Wijkteams. Doordat de middelen vanaf 1 januari 2015 via een integratie-uitkering binnenkomen is het logischer de realisatie en verantwoording op deze producten te laten plaatsvinden.

NRW budgetten 2016(€ 765)
In het kader van het Nieuw Rotterdams Welzijn zijn de Welzijnsbudgetten herschikt. Dit heeft als gevolg dat een aantal budgetten van het product Maatschappelijke Participatie en Activering naar product Maatschappelijke begeleiding en advies zijn overgeheveld, daarnaast zijn er per saldo middelen van Maatschappelijke begeleiding en advies naar Zorg Jeugd overgeheveld.

Overige technische mutaties(€ 1.6 mln)
In de begroting is verwerkt een herverdeling van de formatie die zorgt verschuivingen binnen de producten.
Vanaf 2013 worden de loonkosten middels een genormeerd loonkostenmodel begroot. Vanaf 2016 houdt het loonkostenmodel beter rekening met specifieke personele toelagen bij de verschillende organisatieonderdelen. Dit leidt tot verschuivingen in de loonkosten tussen de organisatieonderdelen en daarmee de producten en programma's. Daarnaast is in het coalitieakkoord afgesproken dat de gemeentelijke organisatie aan het einde van de collegeperiode in 2018 € 40 miljoen structureel goedkoper is. Deze besparing wordt voor ruim de helft op de bedrijfsvoering (€ 20,5 mln) gerealiseerd. Daarnaast dragen de domeinen Gebieden (onderdeel Gebied en organisatieonderdelen voor zover werkzaam in de gebieden) en Beleid respectievelijk € 9,4 mln en € 7 mln bij. In het primair proces gaat het om € 2,2 mln aan besparingen. Het opnieuw inrichten van de controlfunctie levert € 1 mln op. De effecten hiervan zijn ook op dit product verwerkt.
Daarnaast is de indexering 2016 in de begroting verwerkt.