Baten en lasten

Meerjarige begroting

121 Zorg jeugd

Rekening 2014

Begroting 2015

Begroting 2016

Raming  2017

Raming 2018

Raming  2019

Totaal baten

  2 097

   846

   300

   250

   233

   214

Bijdragen rijk en mede-overheden

  1 956

   770

   225

   175

   158

   139

Opbrengsten derden

   141

   76

   75

   75

   75

   75

Totaal lasten

  45 303

  232 358

  231 453

  231 809

  233 257

  233 932

Apparaatslasten

  5 044

  11 834

  12 321

  12 105

  11 756

  11 756

Inhuur

-   131

   751

   743

   743

   743

   743

Overige apparaatslasten

   195

   695

   490

   484

   474

   474

Personeel

  4 980

  10 388

  11 088

  10 878

  10 539

  10 539

Interne Lasten

  3 998

  5 886

  7 950

  7 409

  7 084

  7 199

Concernbrede bedrijfsvoeringskosten

  2 635

  4 606

  5 884

  5 492

  5 167

  5 282

Overige doorbelastingen

  1 363

  1 280

  2 066

  1 917

  1 917

  1 917

Programmalasten

  36 261

  214 638

  211 182

  212 295

  214 417

  214 977

Inkopen en uitbestede werkzaamheden

  2 431

  9 693

  16 487

  16 341

  16 323

  16 264

Kapitaallasten

   496

   479

   463

   447

   430

   414

Overige programmalasten

   127

  25 029

  21 062

  27 818

  27 928

  28 031

Subsidies en inkomensoverdrachten

  33 207

  179 437

  173 170

  167 689

  169 736

  170 268

Saldo voor reserveringen

-  43 206

-  231 512

-  231 153

-  231 559

-  233 024

-  233 718

Onttrekking aan reserves

   294

  4 815

   400

   400

   0

   0

Bestemmingsreserve Decentralisatie AWBZ

   0

  2 500

   0

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Decentralisatie Jeugdzorg

   200

  1 400

   0

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie gebieden

   0

   800

   400

   400

   0

   0

Bestemmingsreserve Participatie Jeugd gebieden

   0

   46

   0

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Sport gebieden

   0

   69

   0

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Zorg Jeugd gebieden

   94

   0

   0

   0

   0

   0

Saldo na reserveringen

-  42 912

-  226 697

-  230 753

-  231 159

-  233 024

-  233 718

Toelichting op de tabel
Baten

De bijdragen vanuit het Rijk en mede-overheden hebben o.a. betrekking op bijdragen vanuit ZonMw voor onderzoeken en bijdrage regiogemeenten aan het Samenwerkingsinstrument Sluitende Aanpak (SISA)

De opbrengsten derden bestaat uit bijdragen van een aantal regiogemeenten aan het Jeugdbeschermingsplein.

Lasten

Ingaande 2015 is een bedrag van € 153 mln verwerkt in de begroting als gevolg van de decentralisatie Jeugdzorg vanuit het Rijk. Daarnaast worden er instanties gesubsidieerd die werkzaamheden verrichten in het kader van opvoedingsondersteuning, gezinscoaching en eigen kracht conferenties. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en de zorginstellingen spelen een rol in de programmatische aanpak Decentralisatie Jeugdzorg/Nieuw Rotterdams Jeugdstelsel. De lasten voor sociaal medische indicatie en plusopvang aan kinderen van 0 tot 13 jaar bestaan uit subsidies aan uitvoerende instanties en uit bijdragen in de kosten voor de kinderopvanginstellingen.

Reserves

In de periode 2015-2017 wordt er €400 onttrokken aan de bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie Gebieden ter dekking van activiteiten in het kader van NRW gebiedsopdracht Jeugd.

Toelichting meerjarig verloop

De lasten nemen licht toe door hogere dan oorspronkelijk geraamd budget voor de decentralisatie jeugdzorg.

In de meicirculaire 2015 staat onderstaande reeks voor het onderdeel Jeugd van de integratie-uitkering sociaal domein.

(bedragen in mln)

2015

2016

2017

2018

2019

2020

IU Sociaal Domein - jeugd

148,7

152,0

153,0

155,3

155,8

156,9

Deze bedragen worden verwerkt in de uitkering gemeentefonds (en dus niet als bate op dit product). Oorspronkelijk (meicirculaire 2014) was het bedrag voor 2015 €153,0 miljoen, dit bedrag is verlaagd omdat een deel van de middelen voor de Wlz (Wet langdurige zorg) ten onrechte in de Jeugdwet was opgenomen. Daarnaast is een korting aangebracht door het Rijk omdat de realisatie van de AWBZ in 2014 lager was. De meerjarenreeks loopt geleidelijk op omdat Rotterdam voordeelgemeente is in het verdeelmodel voor de Jeugdwet. De herverdeling wordt geleidelijk ingevoerd omdat de daling bij de nadeelgemeenten in euro’s per inwoner niet te hoog mag zijn (€15 per inwoner per jaar voor Wmo en Jeugdwet samen). Hierdoor komt het voordeel voor Rotterdam geleidelijk ter beschikking.