Het krediet betreft een eigen bijdrage voor de Fietsveerverbinding Feijenoord-Kralingen en Ontbrekende fietsschakels in de regio in het kader van het programma Beter Benutten. De investeringen worden voor mede gesubsidieerd door het Rijk, de stadsregio Rotterdam, naastgelegen gemeenten en het subsidieprogramma RAL (luchtkwaliteit).
Bushaltetoegankelijkheid
1.000
1.000
0
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Bushaltetoegankelijkheid
1.000
1.000
0
0
0
0
Toegankelijk maken van 62% van de bushaltes conform landelijke wetgeving en afspraken met de MRDH.
Bushaltetoegankelijkheid 2015
5.000
2.500
2.000
500
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Bushaltetoegankelijkheid 2015
5.000
2.500
2.000
500
0
0
Toegankelijk maken van 62% van de bushaltes conform landelijke wetgeving en afspraken met de MRDH.
Fietspad Grote Stern Rozenburg
500
56
444
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Fietspad Grote Stern Rozenburg
500
56
444
0
0
0
Dit betreft de aanleg van dit dit fietspad in Rozenburg.
Fietspad Volgerweg Rozenburg
520
520
0
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Fietspad Volgerweg Rozenburg
520
520
0
0
0
0
Dit betreft de aanleg van een vrijliggend fietspad aan de westzijde van de Volgerweg in Rozenburg
Fietsroutes
10.000
8.706
1.294
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Fietsroutes
10.000
8.706
1.294
0
0
0
Aanleg van fietspaden, waarvan reeds 20 kilometer fietspad is aangelegd.
Fysieke maatregelen Verkeersveiligheid 2012
1.800
1.778
22
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Fysieke maatregelen Verkeersveiligheid 2012
1.800
1.778
22
0
0
0
Gevaarlijke kruispunten (black spots) worden hiermee gesaneerd.
Fysieke Maatregelen Verkeersveiligheid 2013
1.800
1.591
209
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Fysieke Maatregelen Verkeersveiligheid 2013
1.800
1.591
209
0
0
0
Gevaarlijke kruispunten (black spots) worden hiermee gesaneerd.
Fysieke Maatregelen Verkeersveiligheid 2014
1.800
888
912
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Fysieke Maatregelen Verkeersveiligheid 2014
1.800
888
912
0
0
0
Gevaarlijke kruispunten (black spots) worden hiermee gesaneerd.
Fysieke Maatregelen Verkeersveiligheid 2015
1.800
1.000
600
200
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Fysieke Maatregelen Verkeersveiligheid 2015
1.800
1.000
600
200
0
0
Gevaarlijke kruispunten (black spots) worden hiermee gesaneerd.
Tunnel randstadrail Meijersplein Noord
3.757
3.757
0
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Tunnel randstadrail Meijersplein Noord
3.757
3.757
0
0
0
0
Dit krediet betrof de aanpassing van de tunnel bij halte Meijersplein om de komst van de randstadrail mogelijk te maken.
UVV Lokale Leefomgeving
4.043
4.043
0
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
UVV Lokale Leefomgeving
4.043
4.043
0
0
0
0
Dit betreft een krediet voor het uitvoeringsprogramma Verkeer en vervoer - lokale leefomgeving.
Webapplicatie OVV Ontheffingsaanvragen Maasvlakte
660
660
0
0
0
0
Lopende investeringen (niet-IFR)
Gevoteerd krediet
Prognose t/m 2015
Prognose 2016
Prognose 2017
Prognose 2018
Prognose 2019
Webapplicatie OVV Ontheffingsaanvragen Maasvlakte
660
660
0
0
0
0
Voor het kunnen afhandelen van ontheffingsaanvragen voor de Maasvlakte en ’s-Gravendijkwal wordt een webapplicatie ontwikkeld. Deze applicatie handelt volledig geautomatiseerd aanvragen voor een dagontheffing af, neemt aanvragen voor een langdurige ontheffing in en na een handmatige beoordeling wordt de beoordeling via deze applicatie verzonden. De applicatie is ook geschikt voor aanvragen voor buitenlandse kentekens. Een aantal onderdelen kan ook in andere applicaties van de gemeente gebruikt worden. De kapitaallasten en beheer van het systeem worden gedekt door leges die worden geïncasseerd als gevolg van het verstrekken van langdurige ontheffingen en dagontheffingen ten aanzien van verkeersbesluiten Maasvlakte en ’s-Gravendijkwal.
Voor het kunnen afhandelen van ontheffingsaanvragen voor de Maasvlakte en ’s-Gravendijkwal wordt een webapplicatie ontwikkeld. Deze applicatie handelt volledig geautomatiseerd aanvragen voor een dagontheffing af, neemt aanvragen voor een langdurige ontheffing in en na een handmatige beoordeling wordt de beoordeling via deze applicatie verzonden. De applicatie is ook geschikt voor aanvragen voor buitenlandse kentekens. Een aantal onderdelen kan ook in andere applicaties van de gemeente gebruikt worden. De kapitaallasten en beheer van het systeem worden gedekt door leges die worden geïncasseerd als gevolg van het verstrekken van langdurige ontheffingen en dagontheffingen ten aanzien van verkeersbesluiten Maasvlakte en ’s-Gravendijkwal.
Nieuwe projecten 2016
Investeringsvoorstel (Bedragen x €1.000)
2016
2017
2018
2019
Duurzame mobiliteit
876
250
1.045
0
Aanpassingen buitenruimte a.g.v. Hoekse Lijn
626
Investeringsvoorstel (Bedragen x €1.000)
2016
2017
2018
2019
Aanpassingen buitenruimte a.g.v. Hoekse Lijn
626
Algemeen
Gebied/wijk
Hoek van Holland
Projectomschrijving
De Hoekse Lijn zal worden omgebouwd en het spoor zal worden verlengd. De Bestuurlijke Overeenkomst Hoekse Lijn, deel 2 ligt hieraan ten grondlag. Hierin is vastgelegd dat de kosten voor aanpassingen in de buitenruimte voor rekening komen van de veroorzaker. Vanwege dit principe wordt verwacht dat alle (plan)kosten vanuit de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) betaalbaar zullen worden gesteld. Dit houdt in dat in een sober en doelmatige aanleg van buitenruimte conform voorwaarden MRDH is voorzien. Met een bijdrage van de gemeente Rotterdam wordt erop toegezien dat een hogere kwaliteitsstandaard in de buitenruimte gerealiseerd wordt.
Investeringsvoorstel 2016
Gevraagd bedrag
€ 626.000
Aanvraag
Aanpassing van de buitenruimte volgens een hogere kwaliteit dan de door MRDH gevraagde buitenruimtekwaliteit ten behoeve van een kwaliteitsimpuls in de woon- en leefomgeving.
Voorstel
honoreren
Dekking
Planning
ISV-3
€ 626.000
Datum start uitvoering
2017
Gemeente (overig)
€ 550.000
Datum oplevering
2018
Derden
€ 2.100.000
Status
Onderhandelings-fase
Hoekse Lijn buitenruimte/eindstation
250
250
1.045
Investeringsvoorstel (Bedragen x €1.000)
2016
2017
2018
2019
Hoekse Lijn buitenruimte/eindstation
250
250
1.045
Algemeen
Gebied/wijk
Hoek van Holland
Projectomschrijving
In 2014 is een bestuurlijk besluit gevallen over het ombouwen en verlengen van de Hoekse Lijn van railverbinding naar metroverbinding. Evenals RET, provincie en ondernemers, is Rotterdam van mening dat het eindstation van de Hoekse Lijn dichter bij het strand moet liggen en meer uitstraling en beschutting tegen weersinvloeden moet krijgen. Begin maart heeeft het college van B&W van Rotterdam zich uitgesproken vóór de voorkeursvariant waarin van verplaatsing van het station sprake is. Dit is gebeurt onder de voorwaarde dat financiering in samenwerking met andere partijen geschiedt. De MRDH neemt deze wens mee in haar scopewijziging. Dat betekent dat het ontwerp bestemmingsplan een sluitende exploitatie heeft. De (strand-) ondernemers hebben zich gecommiteerd om mede te investeren in met name de aanliggende buitenruimte en zijn bereid daarin 1,5mln -out off pocket- bij te dragen.
Investeringsvoorstel 2016
Gevraagd bedrag
€ 1.795.000, waarvan pm in 2015 voor voorbereidingskosten
Aanvraag
Investeringskosten, waaronder extra spoorverlenging, aangepast station en daarop afgestemde buitenruimte, alsmede kosten voor planvorming, verwerving van de benodigde gronden en vastgoed.
Voorstel
aanvraag honoreren
Dekking
Planning
Opbrengst erfpachtconversie
€ 1.545.000
Datum start uitvoering
2017
Gemeente (overig)
Datum oplevering
2018
Derden
€ 2.330.000
MRDH
Status
Afstemmingsfase
Lopende projecten IFR
Lopende projecten IFR (out of pocket) (Bedragen x €1000)
IFR Budget
Realisatie t/m 2014
Restant budget
Duurzame mobiliteit
500
0
500
Fietsvoorziening Coolsingel
500
0
500
Het realiseren van een fietsvoorziening in gebouwde vorm (ondergronds/inpandig) in de omgeving van de Coolsingel. Sinds 2008 is het aantal fietsers in de Binnenstad toegenomen met 21%. Goede fietsenstallingen voorkomen dat het aantal geparkeerde fietsen een probleem worden in de openbare ruimte en zijn een verdere stimulering van het gebruik van de fiets.