Baten en lasten
Meerjarige begroting | |||||||
113 Duurzame mobiliteit | Rekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Raming 2017 | Raming 2018 | Raming 2019 | |
Totaal baten | 27 832 | 52 143 | 35 629 | 177 014 | 45 256 | 11 276 | |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 24 167 | 47 942 | 34 771 | 176 156 | 44 398 | 10 418 | |
Opbrengsten derden | 3 875 | 4 201 | 858 | 858 | 858 | 858 | |
Overige baten | - 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 38 264 | 65 798 | 49 299 | 190 282 | 59 493 | 23 969 | |
Interne Lasten | 8 051 | 11 921 | 4 545 | 5 184 | 4 337 | 3 087 | |
Overige doorbelastingen | 8 051 | 11 921 | 4 545 | 5 184 | 4 337 | 3 087 | |
Programmalasten | 30 213 | 53 877 | 44 754 | 185 098 | 55 156 | 20 882 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 4 484 | 8 029 | 6 458 | 31 667 | 8 102 | 576 | |
Kapitaallasten | 2 429 | 2 931 | 3 384 | 3 872 | 4 119 | 4 095 | |
Overige programmalasten | 22 439 | 42 968 | 34 963 | 149 610 | 42 986 | 16 262 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 861 | - 51 | - 51 | - 51 | - 51 | - 51 | |
Saldo voor reserveringen | - 10 432 | - 13 655 | - 13 670 | - 13 268 | - 14 237 | - 12 693 | |
Onttrekking aan reserves | 592 | 1 291 | 997 | 389 | 1 184 | 139 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheid gebieden | 0 | 174 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR) | 212 | 1 017 | 271 | 289 | 1 084 | 39 | |
Bestemmingsreserve ISV-3 | 280 | 0 | 626 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
nvt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo na reserveringen | - 9 840 | - 12 364 | - 12 673 | - 12 879 | - 13 053 | - 12 554 | |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten hebben voornamelijk betrekking op de uitvoering van het railinfrastructuurproject Hoekse Lijn. Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Lasten
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van overhead en overige kosten vanuit andere producten. De programmalasten hebben betrekking op uitgaven in verband met fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, verkeersveiligheid. De kapitaallasten zijn afschrijvingskosten en rente van in het verleden gedane investeringen. In de lasten zijn verwerkt de herberekening van de offerte RET met betrekking OV 65+, bezuinigingen, bijstelling van kapitaallasten en verschuivingen tussen producten en programma’s.
Reserves
De onttrekkingen aan de bestemmingsreserves worden ingezet voor projecten Verkeersveiligheid.
Toelichting meerjarig verloop
In het jaar 2017 is er sprake van een stijging in de baten en lasten die wordt veroorzaakt door het project Hoekselijn. Vanaf 2018 is er sprake van een daling doordat het project Hoekselijn dan naar huidige inzichten opgeleverd zal zijn. De programmalasten en baten die in 2018 en 2019 geraamd zijn, betreffen nakomende kosten en ontvangsten in verband met de financiële afwikkeling van het project Hoekselijn.
