Baten en lasten

Meerjarige begroting

113 Duurzame mobiliteit

Rekening 2014

Begroting 2015

Begroting 2016

Raming  2017

Raming 2018

Raming  2019

Totaal baten

  27 832

  52 143

  35 629

  177 014

  45 256

  11 276

Bijdragen rijk en mede-overheden

  24 167

  47 942

  34 771

  176 156

  44 398

  10 418

Opbrengsten derden

  3 875

  4 201

   858

   858

   858

   858

Overige baten

-   210

   0

   0

   0

   0

   0

Totaal lasten

  38 264

  65 798

  49 299

  190 282

  59 493

  23 969

Interne Lasten

  8 051

  11 921

  4 545

  5 184

  4 337

  3 087

Overige doorbelastingen

  8 051

  11 921

  4 545

  5 184

  4 337

  3 087

Programmalasten

  30 213

  53 877

  44 754

  185 098

  55 156

  20 882

Inkopen en uitbestede werkzaamheden

  4 484

  8 029

  6 458

  31 667

  8 102

   576

Kapitaallasten

  2 429

  2 931

  3 384

  3 872

  4 119

  4 095

Overige programmalasten

  22 439

  42 968

  34 963

  149 610

  42 986

  16 262

Subsidies en inkomensoverdrachten

   861

-   51

-   51

-   51

-   51

-   51

Saldo voor reserveringen

-  10 432

-  13 655

-  13 670

-  13 268

-  14 237

-  12 693

Onttrekking aan reserves

   592

  1 291

   997

   389

  1 184

   139

Bestemmingsreserve Duurzaamheid gebieden

   0

   174

   0

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR)

   212

  1 017

   271

   289

  1 084

   39

Bestemmingsreserve ISV-3

   280

   0

   626

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011

   100

   100

   100

   100

   100

   100

nvt

   0

   0

   0

   0

   0

   0

Saldo na reserveringen

-  9 840

-  12 364

-  12 673

-  12 879

-  13 053

-  12 554

Toelichting op de tabel
Baten

De baten hebben voornamelijk betrekking op de uitvoering van het railinfrastructuurproject Hoekse Lijn. Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Lasten

De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van overhead en overige kosten vanuit andere producten. De programmalasten hebben betrekking op uitgaven in verband met fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, verkeersveiligheid. De kapitaallasten zijn afschrijvingskosten en rente van in het verleden gedane investeringen. In de lasten zijn verwerkt de herberekening van de offerte RET met betrekking OV 65+, bezuinigingen, bijstelling van kapitaallasten en verschuivingen tussen producten en programma’s.

Reserves

De onttrekkingen aan de bestemmingsreserves worden ingezet voor projecten Verkeersveiligheid.

Toelichting meerjarig verloop

 In het jaar 2017 is er sprake van een stijging in de baten en lasten die wordt veroorzaakt door het project Hoekselijn. Vanaf 2018 is er sprake van een daling doordat het project Hoekselijn dan naar huidige inzichten opgeleverd zal zijn. De programmalasten en baten die in 2018 en 2019 geraamd zijn, betreffen nakomende kosten en ontvangsten in verband met de financiële afwikkeling van het project Hoekselijn.