Baten en lasten
Meerjarige begroting | ||||||
3 Verkeer en Vervoer | Rekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Raming | Raming 2018 | Raming 2019 |
Totaal baten | 95 487 | 120 113 | 103 341 | 245 726 | 113 968 | 79 988 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 29 524 | 49 214 | 35 861 | 177 246 | 45 488 | 11 508 |
Financieringsbaten | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 66 026 | 70 899 | 67 480 | 68 480 | 68 480 | 68 480 |
Overige baten | - 162 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 116 271 | 143 271 | 126 735 | 270 997 | 136 010 | 99 498 |
Apparaatslasten | 12 866 | 16 493 | 15 736 | 15 819 | 15 767 | 15 767 |
Inhuur | 152 | 369 | 192 | 192 | 192 | 192 |
Overige apparaatslasten | 616 | 3 820 | 2 660 | 2 806 | 2 868 | 2 868 |
Personeel | 12 098 | 12 304 | 12 884 | 12 821 | 12 707 | 12 707 |
Interne Lasten | 48 107 | 48 233 | 42 699 | 43 467 | 41 368 | 40 285 |
Beleidspecifiek vastgoed | 18 773 | 19 259 | 18 148 | 18 508 | 17 518 | 17 671 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 5 665 | 4 676 | 6 152 | 5 873 | 5 593 | 5 607 |
Overige doorbelastingen | 23 669 | 24 298 | 18 399 | 19 086 | 18 257 | 17 007 |
Programmalasten | 55 298 | 78 545 | 68 300 | 211 711 | 78 875 | 43 446 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 12 541 | 12 781 | 12 206 | 39 048 | 15 219 | 8 121 |
Kapitaallasten | 14 990 | 16 008 | 16 149 | 15 871 | 14 862 | 13 714 |
Overige programmalasten | 27 200 | 51 059 | 39 666 | 155 624 | 47 626 | 20 443 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | 103 | 103 | 103 | 103 | 103 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 567 | - 1 406 | 176 | 1 065 | 1 065 | 1 065 |
Saldo voor reserveringen | - 20 784 | - 23 158 | - 23 394 | - 25 271 | - 22 042 | - 19 510 |
Onttrekking aan reserves | 17 323 | 19 969 | 17 316 | 19 132 | 16 315 | 15 270 |
Bestemmingsreserve Buitenruimte gebieden | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Duurzaamheid gebieden | 0 | 174 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg | 0 | 0 | 0 | 250 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR) | 662 | 1 774 | 271 | 1 039 | 1 084 | 39 |
Bestemmingsreserve ISV-3 | 280 | 0 | 626 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Parkeerfonds (Nieuwe Stijl) | 16 220 | 17 250 | 16 289 | 17 713 | 15 101 | 15 101 |
Bestemmingsreserve Parkeren gebieden | 30 | 110 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
C2000-systeem | 0 | 177 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Intensivering Buitenruimte (449) | 12 | 384 | 0 | 0 | 0 | 0 |
nvt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging aan reserves | 12 807 | 13 484 | 13 307 | 12 560 | 12 560 | 12 560 |
Bestemmingsreserve Parkeerfonds (Nieuwe Stijl) | 12 807 | 13 484 | 13 307 | 12 560 | 12 560 | 12 560 |
Saldo na reserveringen | - 16 268 | - 16 673 | - 19 385 | - 18 699 | - 18 287 | - 16 800 |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten hebben betrekking op bijdragen rijk en mede-overheden en opbrengsten derden. Deze baten bestaan voornamelijk uit de inkomsten vanuit parkeren, en bijdrages vanuit externen i.v.m. parkeergeleidingssysteem. Daarnaast zijn structurele en incidentele inkomsten vanuit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor beleidsinhoudelijke vraagstukken en activiteiten in het kader van Dynamisch verkeersmanagement, de inzet voor A13/16 en de uitvoering van het railinfrastructuur project Hoekselijn.
Lasten
De apparaatslasten hebben betrekking op uitgaven voor eigen personeel en inhuur.
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van overhead en overige kosten vanuit andere producten. De programmalasten bestaan voornamelijk uit uitgaven ten behoeve van straatparkeren en de exploitatie en beheer van parkeergarages. Daarnaast zijn er programmalasten die voortvloeien uit de uitvoering van diverse activiteiten zoals het opstellen van een Stedelijk Verkeersplan, vervangen, beheer en onderhoud van verkeersinstallaties, de exploitatie van het verkeersgeleidingssysteem en het continueren van het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers. Tevens zijn er lasten voor projecten in het kader van beter benutten van het bestaand netwerk, projecten ter verbetering van de verkeersveiligheid en de fietspaden. De kapitaallasten betreffen afschrijvingskosten en rente van de in het verleden gedane investeringen.
Reserves
De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves bestaan voornamelijk uit mutaties in relatie tot de bestemmingsreserve Parkeerfonds. Het verloop van deze reserve wordt bepaald door enerzijds de afdracht uit de opbrengsten parkeren en anderzijds de dekking van het tekort op de exploitatie van de garages uit het Bouw & Investeringsprogramma Stallen & Parkeren.
Voor de periode 2016-2019 wordt jaarlijks een onttrekking ad € 100 begroot aan de bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011. Deze onttrekking is ten behoeve van verkeersveiligheid en verkeerseducatie.
De onttrekking aan de bestemmingsreserve Parkeren Gebieden wordt gebruikt voor de financiering van de exploitatie van P+R Hoogvliet.
De onttrekking aan het Investeringsfonds Rotterdam en de bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg is bedoeld voor de cofinanciering van de Blankenburgverbinding en de activiteiten aan de buitenruimte Eindstation Hoekselijn. In het jaar 2016 zal een onttrekking plaatsvinden aan de bestemmingsreserve ISV3 voor aanpassingen aan de buitenruimte als gevolg van de aanleg van de Hoekselijn.
Toelichting meerjarig verloop
De baten en lasten laten in het jaar 2016 een daling zien ten opzichte van de 2015. Dit wordt o.a. veroorzaakt door mutaties in het onderhoudsbudget verkeerslichten. In het jaar 2017 is er sprake van een stijging in de baten en lasten die wordt veroorzaakt door het project Hoekselijn. Vanaf 2018 is er sprake van een daling doordat het project Hoekselijn dan naar huidige inzichten opgeleverd zal zijn. De programmalasten en baten die in 2018 en 2019 geraamd zijn, betreffen nakomende kosten en ontvangsten in verband met de financiële afwikkeling van het project Hoekselijn.
