Baten en lasten

Meerjarige begroting

3 Verkeer en Vervoer

Rekening 2014

Begroting 2015

Begroting 2016

Raming
2017

Raming 2018

Raming  2019

Bijdragen rijk en mede-overheden

  29 524

  49 214

  35 861

  177 246

  45 488

  11 508

Financieringsbaten

   99

   0

   0

   0

   0

   0

Opbrengsten derden

  66 026

  70 899

  67 480

  68 480

  68 480

  68 480

Overige baten

-   162

   0

   0

   0

   0

   0

Apparaatslasten

  12 866

  16 493

  15 736

  15 819

  15 767

  15 767

Inhuur

   152

   369

   192

   192

   192

   192

Overige apparaatslasten

   616

  3 820

  2 660

  2 806

  2 868

  2 868

Personeel

  12 098

  12 304

  12 884

  12 821

  12 707

  12 707

Interne Lasten

  48 107

  48 233

  42 699

  43 467

  41 368

  40 285

Beleidspecifiek vastgoed

  18 773

  19 259

  18 148

  18 508

  17 518

  17 671

Concernbrede bedrijfsvoeringskosten

  5 665

  4 676

  6 152

  5 873

  5 593

  5 607

Overige doorbelastingen

  23 669

  24 298

  18 399

  19 086

  18 257

  17 007

Programmalasten

  55 298

  78 545

  68 300

  211 711

  78 875

  43 446

Inkopen en uitbestede werkzaamheden

  12 541

  12 781

  12 206

  39 048

  15 219

  8 121

Kapitaallasten

  14 990

  16 008

  16 149

  15 871

  14 862

  13 714

Overige programmalasten

  27 200

  51 059

  39 666

  155 624

  47 626

  20 443

Salarislasten WSW en WIW

   0

   103

   103

   103

   103

   103

Subsidies en inkomensoverdrachten

   567

-  1 406

   176

  1 065

  1 065

  1 065

Onttrekking aan reserves

  17 323

  19 969

  17 316

  19 132

  16 315

  15 270

Bestemmingsreserve Buitenruimte gebieden

   19

   0

   0

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Duurzaamheid gebieden

   0

   174

   0

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg

   0

   0

   0

   250

   0

   0

Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR)

   662

  1 774

   271

  1 039

  1 084

   39

Bestemmingsreserve ISV-3

   280

   0

   626

   0

   0

   0

Bestemmingsreserve Parkeerfonds (Nieuwe Stijl)

  16 220

  17 250

  16 289

  17 713

  15 101

  15 101

Bestemmingsreserve Parkeren gebieden

   30

   110

   30

   30

   30

   30

Bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011

   100

   100

   100

   100

   100

   100

C2000-systeem

   0

   177

   0

   0

   0

   0

Intensivering Buitenruimte (449)

   12

   384

   0

   0

   0

   0

nvt

   0

   0

   0

   0

   0

   0

Toevoeging aan reserves

  12 807

  13 484

  13 307

  12 560

  12 560

  12 560

Bestemmingsreserve Parkeerfonds (Nieuwe Stijl)

  12 807

  13 484

  13 307

  12 560

  12 560

  12 560

Toelichting op de tabel
Baten

De baten hebben betrekking op bijdragen rijk en mede-overheden en opbrengsten derden. Deze baten bestaan voornamelijk uit de inkomsten vanuit parkeren, en bijdrages vanuit externen i.v.m. parkeergeleidingssysteem. Daarnaast zijn structurele en incidentele inkomsten vanuit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor beleidsinhoudelijke vraagstukken en activiteiten in het kader van Dynamisch verkeersmanagement, de inzet voor A13/16 en de uitvoering van het railinfrastructuur project Hoekselijn.

Lasten

De apparaatslasten hebben betrekking op uitgaven voor eigen personeel en inhuur.
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van overhead en overige kosten vanuit andere producten. De programmalasten bestaan voornamelijk uit uitgaven ten behoeve van straatparkeren en de exploitatie en beheer van parkeergarages. Daarnaast zijn er programmalasten die voortvloeien uit de uitvoering van diverse activiteiten zoals het opstellen van een Stedelijk Verkeersplan, vervangen, beheer en onderhoud van verkeersinstallaties, de exploitatie van het verkeersgeleidingssysteem en het continueren van het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers. Tevens zijn er lasten voor projecten in het kader van beter benutten van het bestaand netwerk, projecten ter verbetering van de verkeersveiligheid en de fietspaden. De kapitaallasten betreffen afschrijvingskosten en rente van de in het verleden gedane investeringen.

Reserves

De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves bestaan voornamelijk uit mutaties in relatie tot de bestemmingsreserve Parkeerfonds. Het verloop van deze reserve wordt bepaald door enerzijds de afdracht uit de opbrengsten parkeren en anderzijds de dekking van het tekort op de exploitatie van de garages uit het Bouw & Investeringsprogramma Stallen & Parkeren.
Voor de periode 2016-2019 wordt jaarlijks een onttrekking ad € 100 begroot aan de bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011. Deze onttrekking is ten behoeve van verkeersveiligheid en verkeerseducatie.
De onttrekking aan de bestemmingsreserve Parkeren Gebieden wordt gebruikt voor de financiering van de exploitatie van P+R Hoogvliet.
De onttrekking aan het Investeringsfonds Rotterdam en de bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg is bedoeld voor de cofinanciering van de Blankenburgverbinding en de activiteiten aan de buitenruimte Eindstation Hoekselijn. In het jaar 2016 zal een onttrekking plaatsvinden aan de bestemmingsreserve ISV3 voor aanpassingen aan de buitenruimte als gevolg van de aanleg van de Hoekselijn.

Toelichting meerjarig verloop

De baten en lasten laten in het jaar 2016 een daling zien ten opzichte van de 2015. Dit wordt o.a. veroorzaakt door mutaties in het onderhoudsbudget verkeerslichten. In het jaar 2017 is er sprake van een stijging in de baten en lasten die wordt veroorzaakt door het project Hoekselijn. Vanaf 2018 is er sprake van een daling doordat het project Hoekselijn dan naar huidige inzichten opgeleverd zal zijn. De programmalasten en baten die in 2018 en 2019 geraamd zijn, betreffen nakomende kosten en ontvangsten in verband met de financiële afwikkeling van het project Hoekselijn.