Er is een risico-inventarisatie gemaakt door de clusters. Aan deze lijst zijn vervolgens op concernniveau de gemeentebrede, clusteroverstijgende risico’s toegevoegd. Onderstaand worden de risico’s met de grootste financiële gevolgen weergegeven en toegelicht. De gehanteerde ondergrens bedraagt € 5 mln.
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Renterisico
0
67.000
2015 e.v.
Financieringsreserve
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Renterisico
0
67.000
2015 e.v.
Financieringsreserve
Product
Financiering
Omschrijving
Er is een risico omdat de werkelijke rente op het moment van afsluiten van nieuwe leningen of de bijstelling van de lening op de bestaande leningen kan afwijken van de geraamde rente.
Gemeentefonds
0
30.000
2015 e.v.
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Gemeentefonds
0
30.000
2015 e.v.
Geen
Product
Beheer algemene middelen
Omschrijving
Er zijn drie risico's met betrekking tot het Gemeentefonds: het risico dat het Rijk bezuinigt op het Gemeentefonds, het risico dat de verdeling door het Rijk wordt herzien, en het risico dat de bestaande verdelingsmaatstaven zich anders ontwikkelen dan geraamd.
Grondexploitaties
0
106.000
2015 e.v.
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Grondexploitaties
0
106.000
2015 e.v.
Geen
Product
Grondzaken
Omschrijving
Op basis van het meest actuele MeerjarenPerspectief Rotterdamse Grondexploitaties is d.m.v. een risicoanalyse het financiële effect bepaald van de risico's die volgen uit de marktanalyse van wonen en werklocaties en de algemene prijsontwikkelingen. Hiervoor zijn de omgevingsrisico's vertaald in verschillende scenario's en is de benodigde weerstandscapaciteit berekend.
Borgstellingen en garanties
0
46.000
2015 e.v.
Kredietrisicoreserve
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Borgstellingen en garanties
0
46.000
2015 e.v.
Kredietrisicoreserve
Product
Lening- en garantieverstrekking
Omschrijving
De gemeente loopt een risico in verband met borgstellingen en garanties die de gemeente is aangegaan.
WWB-inkomensdeel
0
27.900
2015 e.v.
Risicoreserve WWB
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
WWB-inkomensdeel
0
27.900
2015 e.v.
Risicoreserve WWB
Product
Inkomen
Omschrijving
Bij de inkomensverstrekking bestaat het risico dat de ontvangsten vanuit het Rijk lager zijn dan de lasten. Het risico is geraamd op basis van de nieuwe vangnetregeling van het ministerie van SZW.
Risico-opslag grote projecten
0
25.000
2015
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Risico-opslag grote projecten
0
25.000
2015
Geen
Product
Diversen
Omschrijving
Op projectniveau wordt een post onvoorzien gehanteerd. Voor de grote investeringsprojecten wordt daarnaast een opslag in het risicosimulatiemodel opgenomen.
Risico-opslag niet-kwantificeerbare risico's
0
50.000
2015 e.v.
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Risico-opslag niet-kwantificeerbare risico's
0
50.000
2015 e.v.
Geen
Product
Diversen
Omschrijving
Voor de niet kwantificeerbare risico's wordt een opslag in het risicosimulatiemodel opgenomen.
Bandbreedte OZB-opbrengsten
-10.000
10.000
2015 e.v.
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Bandbreedte OZB-opbrengsten
-10.000
10.000
2015 e.v.
Geen
Product
Belastingen
Omschrijving
De begrote en gerealiseerde OZB-opbrengsten kunnen van elkaar afwijken. Oorzaken zijn o.a. het continu in beweging zijn van de stad en het daardoor niet vaststaan van de grondslag, onzekere uitkomsten van beroeps- en bezwaarprocedures, en effecten van de conjunctuur op de waardeontwikkeling en oninbaarheid. Het risico is zowel op- als neerwaarts.
Afschaffen precariobelasting
13.500
20.000
2015 e.v.
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Afschaffen precariobelasting
13.500
20.000
2015 e.v.
Geen
Product
Belastingen
Omschrijving
In november 2010 is een motie in de Tweede Kamer aangenomen die ertoe strekt de nutsbedrijven per 1 januari 2012 vrij te stellen van precariobelasting ondergrondse infrastructuur. Er is begin 2012 een concept-wetsvoorstel opgesteld dat erin voorziet netwerken van nutsbedrijven vrij te stellen van precariobelasting. Invoeringstermijn zou per 1 januari 2013 zijn. Het wetsvoorstel is echter tot op heden niet ingediend. Het risico voor de gemeente Rotterdam is een opbrengstendaling.
Wabo-leges
0
5.000
2015 e.v.
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Wabo-leges
0
5.000
2015 e.v.
Geen
Product
Vergunningen en toezicht
Omschrijving
De tarieven worden vastgesteld op basis van ramingen. Er is een risico dat de aldus vastgestelde tarieven niet toereikend blijken te zijn om de werkelijke kosten te dekken.
Jeugdzorg en AWBZ
0
54.100
2015 e.v.
Reserve AWBZ/jeugd
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Jeugdzorg en AWBZ
0
54.100
2015 e.v.
Reserve AWBZ/jeugd
Product
Zorg jeugd
Omschrijving
De uitvoering van de Jeugdzorg en de AWBZ-functies zijn overgedragen aan de gemeenten. Dit is gepaard gegaan met forse bezuinigingen en wijzigingen. De risico's zijn bepaald op basis van een risico-analyse.
Ruiming bommen
0
9.000
2015
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Ruiming bommen
0
9.000
2015
Geen
Product
Water en Groen
Omschrijving
Voorheen ontving de gemeente Rotterdam een vast jaarlijks bedrag in het Gemeentefonds voor het ruimen van bommen. Met ingang van 2015 geldt een nieuwe regeling op grond waarvan 70% van de ruimingskosten zal worden gesubsidieerd door het Rijk. Dit betekent dat de gemeente Rotterdam voor de overige 30% zelf dekking moet vinden (indien mogelijk door de kosten bij projectontwikkaars te leggen).
Opvang en zorg, regiobinding
0
5.000
2015 e.v.
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Opvang en zorg, regiobinding
0
5.000
2015 e.v.
Geen
Product
Zorg volwassenen
Omschrijving
Er is discussie over het principe van regiobinding. Huidige praktijk is dat indien iemand zich meldt in een centrumgemeente buiten de regio waar hij/zij vandaan komt, er enkele dagen opvang wordt verleend en daarna overdracht plaatsvindt naar een centrumgemeente binnen de regio van herkomst. Dit leidt mogelijk tot de noodzaak om de opvang uit te breiden.
Invoeren Individueel Keuzebudget in CAO
0
23.000
2016
Geen
Kwantificeerbare risico's
Minimum bedrag
Maximum bedrag
Kans op optreden in jaar
Getroffen maatregelen
Invoeren Individueel Keuzebudget in CAO
0
23.000
2016
Geen
Product
Diversen
Omschrijving
Met de invoering van het Individueel Keuzebudget in de gemeente-CAO lopen gemeenten het risico dat zij eenmalig 19 maanden vakantiegeld moeten uitbetalen, namelijk de rechten die in de periode van juni t/m december 2016 zijn opgebouwd en de rechten over het volledige kalenderjaar 2017.
Niet kwantificeerbare risico's
Risico op schade aan gemeentelijke kunstcollectie
Niet kwantificeerbare risico's
Risico op schade aan gemeentelijke kunstcollectie
Product
Cultuur
Omschrijving
De gemeentelijke kunstcollectie is niet verzekerd. De gemeente is hier eigen risicodrager voor eventuele schade aan de collectie.
Risico achtervang Sociale Woningbouw
Niet kwantificeerbare risico's
Risico achtervang Sociale Woningbouw
Product
Ruimte en wonen
Omschrijving
De Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) heeft als doel om de toegang tot de kapitaalmarkt voor de deelnemende woningcorporaties te bevorderen. Tegen betaling van een borgstellingsvergoeding door de betreffende woningcorporaties biedt het WSW zekerheid aan geldgevers voor het geval die woningcorporaties niet aan hun financiële verplichtingen voldoen. Er zijn verschillende vangnetten en buffers voor het WSW. Als deze ontoereikend zijn, dan worden Rijk en gemeenten aangesproken op hun achtervang.
Risico achtervang Waarborgfonds Eigen Woningen
Niet kwantificeerbare risico's
Risico achtervang Waarborgfonds Eigen Woningen
Product
Ruimte en Wonen
Omschrijving
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) biedt via de Nationale Hypotheekgarantie aan geldgevers zekerheid voor het geval de hypotheekgever niet aan zijn financiële verplichtingen voldoet. Indien het fondsvermogen ontoereikend is, wordt aanspraak gemaakt op de achtervang van Rijk en gemeenten. Voor hypotheken afgesloten na 1 januari 2011 is sprake van 100% achtervang van het Rijk.
Om de benodigde weerstandscapaciteit te bepalen, wordt gebruikt gemaakt van een risicosimulatiemodel. Relevant is de kans dat een risico zich voordoet, en de maximale financiële gevolgen ervan. Niet alle risico’s zullen zich tegelijkertijd in hun maximale omvang voordoen. Er wordt uitgegaan van een zekerheidspercentage van 95%, hetgeen wil zeggen dat de berekende benodigde omvang van de weerstandscapaciteit in 95% van de gevallen toereikend is om de risico’s te dekken.
De kwantificeerbare risico’s zijn als input voor het risicosimulatiemodel gebruikt, met uitzondering van het risico op de grondexploitaties en het risico borgstellingen en garanties. Het risico op de grondexploitaties wordt op basis van scenario’s bepaald. Het risico op de borgstellingen en garanties wordt berekend op basis van de door banken algemeen gehanteerde dekkingsgraad. De afzonderlijk berekende risico’s op de grondexploitaties en de borgstellingen en garanties worden aan de uitkomsten van het risicosimulatiemodel toegevoegd. De uitkomst van het model is opgenomen in de tabel waarin de weerstandsratio wordt weergegeven.