Ontwikkelingen

Externe ontwikkelingen

Het Rijk werkt aan een nieuwe Omgevingswet. Deze zal in gaan per 2018. De  Omgevingswet vervangt vrijwel alle relevante wetgeving ten aanzien van ruimtelijke plannen en vergunningverlening. Hiermee wordt beoogd een integrale en gebiedsgerichte aanpak van de leefomgeving wettelijk beter te ondersteunen. De gemeente Rotterdam volgt de voortgang en de inhoud van het wetgevingstraject nauwlettend en proactief, met name om de belangen van Rotterdam en van de haven te waarborgen.

Het Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (NSL) eindigt eind 2016. Voor nog beschikbare middelen moet de gemeente eind 2015 verplichtingen zijn aangegaan. Rotterdam is in gesprek met het Rijk over aanvullende rijksmiddelen voor 2016 en verder om deze knelpunten aan te pakken.

Het Rijk, IPO (Interprovinciaal Overleg, VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de UvW (Unie van Waterschappen) hebben een nieuw convenant Bodem en Ondergrond voor 2016 tot en met 2020 afgesloten. Dankzij dit convenant heeft Rotterdam rijksmiddelen ontvangen voor het onderzoek naar en de sanering van locaties met een risico voor mens of milieu of locaties met een groot verspreidingsrisico. Dit budget is niet voldoende om alle locaties te saneren, daarom heeft Rotterdam bij de VNG tegen dit nieuwe convenant gestemd. De VNG heeft hierop bij het tekenen van het convenant bij het Rijk aandacht gevraagd voor de situatie van onder andere Rotterdam. Rotterdam zal zich maximaal blijven inzetten voor meer bodemmiddelen (via de mogelijkheid voor het aanvragen van geld voor individuele projecten (landelijk budget € 64 mln) en via het doorzetten van de lobby richting het Rijk).

Het Rijk heeft ingezet op modernisering van het milieubeleid. Centraal staat hier het werken in coalities aan gezonde en slimme steden. Om te bereiken dat nieuw beleid voldoende aansluit bij de behoeften vanuit Rotterdam, zijn 2 pilots aangedragen.

Interne ontwikkelingen

De Koersnota Schone Lucht is in 2015 vastgesteld. Daarin is als doelstelling opgenomen dat in 2018 een afname moet zijn gerealiseerd van de concentratie elementair koolstof (EC), afkomstig van autoverkeer. In 2016 wordt daarom een milieuzone van kracht om vervuilende auto’s, bestelauto's en vrachtwagens te weren. Met de bijbehorende sloop- en stimuleringsregeling kunnen Rotterdammers een bijdrage ontvangen bij sloop van een te oude (bestel)auto.

Vanwege de veiligheid van de burgers zet de gemeente in op kwantitatief, maar vooral ook kwalitatief voldoende inzet op toezicht en handhaving van de milieuregels. De aandacht binnen het werkpakket van de DCMR ligt daarom nog meer dan voorheen op de vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken.